Efter att inom en veckas tid varit både på Webcoast i Göteborg och Webbdagarna i Stockholm känns det svårt att sammanfatta. Fantastiska events på sina egna sätt, underbara talare och det känns som om det kommer ta en veckas heltidsarbete att få ihop något vettigt om det. Eller så låter man helt enkelt @jocke sammanfatta enligt bilden ovan.
För sociala medier är idag inte längre någon liten udda sak att välja eller välja bort, Internet är huvudmedium för alla oavsett vad man försöker få det till. Facebook är en plattform, inte ett socialt nätverk, primärt och Twitter växer konstant över alla breddar – nu ser vi en kraftig utveckling bland svenska tonåringar. Och till dessa grundläggande plattformar adderas olika tjänster som Instagram, Pinterest, Tripbirds, Highlight: allt från bilder till locationbased services byggs för att sedan hamna i våra huvudflöden på Facebook.
För företag krävs idag att man faktiskt sätter en strategi: inte någon strategi som knackas in i ett berg utan en som bygger på att man har ett ben stadigt i sin affärsplan, vision och kommunikationsstrategi men det andra benet flyttas kontinuerligt för att snabbt kunna svara mot marknadens, kundernas och de interna behov som finns. Då kan man snabbt starta en Pinterestboard, då kan man låta Kalle på IT svara på en fråga på Facebooksidan. För min del; som strateg och som hjälper företag att hitta sin plats och sin väg på sociala webben blir det mer och mer klart att vi idag måste våga jobba med lika dynamiska strategier som dynamiken är på Internet.
På Webbdagarna modererade jag en panel där vi diskuterade transparens. En fantastiskt intressant diskussion och i alla sessioner fanns det med: @jeffjarvis pratade om det, och @holstee visade på det med sitt manifest som är deras affärsvision.
Öppenhet, transparens eller bara ökad ”porositet” är fortfarande frågor som vi måste diskutera inom företagsvärlden.
Och även om jag ibland kan känna att många av oss ”evangelister” tror för mycket om Internets möjlighet att förändra världen så känns en del takes oerhört positiva: @beataw gjorde en odyssé över möjligheter och jag gillar @darjaisaksson som tittar på Internet of things som möjlighet till en bättre värld. Att göra skillnad var temat på Webbdagarna och jag kan känna att det borde vara temat för 2012: både att göra skillnad i världen, i företagens kommunikation och hur vi ser på varandra. Om vi lär oss något av Occupy-rörelsen, av Anonymous och av hur illa det snabbt gått för Wikileaks varumärke så är det att vi måste släppa upp och arbeta tillsammans: är det något vi lär oss är att den platta organisationen inte bara är en pk-aktig idé utan något som vi måste arbeta med, räkna in i strategier och faktiskt implementera.
Bakjour roade sig:
@JensTholin Tack! Vi ärver inte framtiden av #gammelmedia, vi lånar den av @deeped.
— Bakjour (@Bakjour) March 23, 2012
och jag kunde bara svara:
@Bakjour Framtiden är CC @JensTholin
— Deeped Strandh (@deeped) March 24, 2012
För det är en sak att ta med sig: ingen äger framtiden eller bilden av framtiden. Vi är många som tänker extra, lyssna på oss och andra men den möjligt naiva insikten är att vi idag när vi lever i en disruptiv, genommedialiserad tid faktiskt behöver varandra och att den framtid som inte inkluderar alla kommer att misslyckas. På Webcoast debatterade jag och @britstakston listor och jag påpekade att ”alla är lika mycket värda men alla kanske inte är lika intressanta” och även om det är så måste alla ha möjlighet att göra sin röst hörd. Därför blir diskussionen om nätets frihet inte bara en teknisk och politisk utan lika mycket företagsintern: om inte alla i ett företag har rätt att berätta företagets historia – vad förlorar vi då? Och missa för allt i världen inte @ronnestam som gör en rejäl politisk pamflett om hur Sverige måste skapa helt nya förutsättningar för våra barn och deras framtid.
Personligen så kändes Webbdagarna lite som ett sorts ”hack i tiden”: jag är på väg in i en ny fas i min karriär med United Power och även om jag kommer fortsätta vara konsult och jobba med samma saker som tidigare är det i en ny spännande konstellation (både jag och @entapir känner igen oss en del i kombon @martindeinoff och @fm :)). Jag tar med mig nya vänner, nya möjligheter och att höra @teddschen berätta naket och personligt om sin resa gav många tankar in i framtiden.
Se de här tjugo minuterna: