Redan nu kan man börja att addera nya Timeline även till sidor i Facebook. Det är ungefär samma utseende generellt som i den Timeline vi har i våra individuella konton. Du kan både förhandsgranska men också publicera din nya Timeline för dina facebooksidor. Titta exempelvis på Deepedition DigitalPR på Facebook.
Viktiga delar som hänt är:
- Själva ”loggen” försvinner utan Timeline blir huvudsida för sidan.
- Facebooksidor kommer att bli påkopplade på Messages dvs. kommer sidor kunna skicka och ta emot ”privata” meddelanden. Det skapar nya möjligheter att utveckla Facebook som en fullfjädrad kundtjänst eftersom det bör också innebära att man kan använda den inbyggda Skypeklienten för samtal via bild och ljud.
- Ett antal ”boxar” finns att tillgå som vi kommer att kunna bygga upp nya Open Graph-funktioner i. Det innebär i sin tur att undersidor blivit mindre värda: viktigare att bygga dynamisk information som kan finnas synlig i höger del av Timelineflödet.
- Administratörsfönstret har blivit enklare att få översikt över – vad som hänt sedan sist och antal som gillar. Liknande information har även placerats i högerdelen av innehållsfönstret.
- Places har blivit ännu mindre synligt och generellt minskar synligheten hos den globala mätningen.
- Informationssidorna har blivit mer översiktliga och därmed intressanta att arbeta igenom.
- Undersidor har plötsligt blivit oerhört breda men Facebook har inte gjort samma misstag som när de förminskade dem – det ser ok ut även om det är mycket vitt. Förhoppningsvis innebär det större möjligheter i design och funktion.
- Som företag behöver du idag både en snygg avatar – och en ”cover”.
- Timeline är en biografi – så också för företag. Att börja skriva in sina ”milestones” blir nu intressant: vilka viktiga tidpunkter finns i företagets historia och som är värda att berättas.
Att skapa ett snyggt ”cover”’/bakgrundbild blir roligt för företagen. Det finns oerhörda möjligheter att vara kreativ med nya bildlösningar som samordnas med själva avataren. Det man ser är också att grundläggande kontaktinformation är lätt tillgänglig vilket gör att man måste vara noggrann när man skriver in den eftersom det bara är den första ”etiketten” som syns. De fyra boxarna är dels foton, dels antal likes, var man finns i världen och sedan kommer boxar med ”undersidor”. Allt är klickbart – och den lilla pilen innebär att man kan fälla ut övriga undersidor.
Överst på sidan finns Admingränssnittet om man är inloggad på sin egen sida. Det är översiktligt och bra, och just Messages är direkt åtkomliga för alla administratörer.
I navigeringsmenyn som följer med när du scrollar är det enkelt att navigera runt bland undersidorna, att söka efter gamla inlägg (via Now) och att ställa in vad man vill se under Highlights där besökaren styr själv vad den vill se på sidan.
Högersidan innehåller självklart postningar men också boxar med exempelvis vilka andra sidor sidan gillar liksom översikt över de senaste delningarna av postningar från sidan. Här kommer det självklart fyllas på med diverse applikationer och jag utgår från att man nu släpper Open Graph-utvecklingen fri för företag att utnyttja för sina egna sidor.
Slutsatsen är att man som marknadsförare på Facebook måste tänka om. Undersidorna har tappat mer värde, det är enklare att bygga en historia om ett företag och de nya sidorna har en mycket högre grad av funktionellt värde som supportverktyg. Det innebär å andra sidan att man måste se till att applicera arbetet med Facebooksidan mycket mer aktivt än tidigare. Det kommer inte hjälpa att gå in och kolla nån gång i veckan, utan det blir nu en självklar del i det dagliga arbetet.
Uppdateringen är spännande och jag tror det kommer göra Facebook Pages mer effektiva och intressanta för företag – fr a genom att det handlar om att öka konversationen och tillgängligheten, och minskar ”billboard”-tänkandet som undersidorna lätt haft. Å andra sidan är Timeline inte helt integrerat hos vanliga användare ens på det individuella planet vilket gör att intrycket kommer initialt att upplevas som mycket splittrat och stökigt.
Fem saker att göra nu:
- Gå in på sidan och titta på förhandsvisningen/preview. Då får du en uppfattning om hur det kommer att se ut och vad du behöver göra för att få sidan så bra som du vill ha den.
- Addera en bakgrundsbild. Det är enkelt och gör att sidan känns riktigt skön.
- Titta över dina undersidor så att inget blivit fel på dem.
- Gör en todo-list över vad du vill förändra.
- Addera lite milestones, viktiga datum för företagets historia. Inspireras av hur Coca Cola valt att göra det.
Vad gäller övriga möjligheter så återkommer jag med det efter kvällens keynote.
Hör gärna av dig om du behöver taktiska råd runt Facebook eller andra sociala medier!