En panel som är: Josefin Crafoord, programledare radio & tv, Mats Lindgren, Kairos Future, Peter Majanen, Quattroporte
Mats: Ärlighet, trovärdighet och reda.En marknadschef måste förstå att det handlar om en vändpunkt. Vi går från kortsiktighet och långsiktighet. Och nu inträder Generation Ordning in: trettioåringar har mest extrema värderingar och det ändras. Det man kan glömma är att Gilla. Tar Jesus som exempel: han hade människor som gjorde saker. Det handlar om att göra saker – testa saker. Fokusera på Göra istället för Gilla. Man kan inte fokusera på att klicka på Gilla-knappen utan att faktiskt sälja. Traditionell marknadsföring marknadsför lika mycket våra konkurrenter. 97 % av alla lanseringar misslyckas. Nyckeln ligger i att jobba med beteendeförändringar snarare än produktkännedom. Om femton år kommer en mänsklig hjärna kosta sju kronor. All tillgänglighet handlar om strukturkrav: data handlar om att hantera
Peter: Den viktigaste trenden är mikrotrender: ofta frånstötande och irrationella. Exempelvis: spirituellt kapital – hur föder man in det i varumärket? Man har mätt ett ”andlighetsindex” och 46% tror på reinkarnation. Och Hemmafru 2.0: en längan efter ett mer äkta liv. Hemmet är platsen för innovation och kreativitet. Hemmafrun blir då creative director. Vi går in i en känslomässig och intuitiv tidsålder. Han dissar typ alla konsumenttrender: cocreation, augmented reality. Mats inflikar att trädgårdsbloggare i Sverige stämmer överens med Hemmafru 2.0-trenden. Peter påpekar att männen är den förtryckta klassen framöver. Ooops! :). Storytelling genom sitt hem på samma sätt som att man berättar sin story genom sitt utseende. The me-making world.
Josefin: Enkelhet, tydlighet och personlighet. – och hon fick inte köra sin spaning?