- Först en mycket bra läsning: The War for the soul of advertising – det är en måste läsning.
- Pepsi Vending Machine Lets You Gift Drinks to Friends Via Social Media
- Exit interview: Jaiku’s Jyri Engeström – (37signals)
- Visa Makes A Strategic Investment In Disruptive Mobile Payments Startup Square
- Facebook Launches Three New Sponsored Stories Types for Pages, Apps, and Websites
- Google Realtime Search Quietly Adds Quora, Gowalla, Others
- First Look: New Killer Note-Taking App Set To Arrive For iPad — AppAdvice
- Delicious Transition
- Företagares galna rädsla för sitt rykte på nätet
- Why Color May Be The Next Twitter
Ok att vi kan prata om sociala medier som mycket brett men det här vete fan om det inte är ett försök att lägga etiketten sociala medier på något bara för att.
En så kallad must-read. Och fascinerande graf över hur oerhört nära Twitter och Jaiku var i augusti 2007.
Enklare att ta betalt med kort. Det här kan fullkomligt exploatera möjligherna till popupstores, snabba köp direkt på canvas och hela festivalsvängen förändras. Vi har länge pratat om bokens och tidningens död. Jag skulle nog gärna addera sedelns ganska nära förestående död.
Tre nya ”sponsored stories” och det som verkligen är spännande med de annonsformaten är det Josh skriver: ”They change the role of the media buyer from one who produces and tests creative and targeting combinations to one who works to drive the types of activity that trigger Sponsored Stories.” Tyvärr ligger dessa inom Premium Ad Service-segmentet vilket innebär att man måste gå till en mediebyrå för att köpa dem. Lite udda eftersom fr a Page Post Like verkligen skulle kunna ge mindre företag en möjlighet att skapa riktigt bra postningar som blir annonser.
Google adderar en mängd tjänster till sitt realtime search. Google är sök nummer ett – funderar varför de ständigt ska försöka göra något annat.
Kan i min padda faktiskt komma att konkurrera med Evernote. Dock är problemet att jag vill ha mina notes i alla mina prylar och där rockar Evernote.
Delicious är sålt till Youtubes grundare och deras nya företag AVOS. Enligt uttalandet så kommer inget ske med tjänsten förutom att förbättringar och utveckling ska ske. Det som kommer krävas är att manuellt göra en opt-in för att allt ska föras vidare. Om man inte gör det så kommer man inte kunna använda sitt Delicious-konto.
Dumheter från företagare som inte inser att de helt enkelt inte kan hota sig ur alla situationer.
En av de mest buzzade apparna under våren har varit Color som tyvärr inte fungerar i svenska App Store. Tanken är spännande även om jag inte tycker att jämförelsen med Twitters unikitet verkar hålla hela vägen – men Color är en av de första appar som både utnyttjar lokalisering fullt ut, en social graf som bygger på närhet i rummet och en utvecklad tanke om augmented reality. Jag ser dock ingen mening att testa appen innan den släppts i svensk kontext: sociala nätverk utan vänner är rätt meningslösa.