Kategorier
Kommenterat

Deepedition DigitalPR [2011/04/26]

  1. Digital accounts for more than one quarter of U.S. agency revenues | Marketing Magazine
  2. Det är specialisterna som plockar flest reklampengar när Ad Age har tittat på 900 byråer och deras affär.

  3. In 'Pom Wonderful Presents: The Greatest Movie Ever Sold,' product placement king Norm Marshall explains how it's done – latimes.com
  4. Lite trevlig läsning om produktplacering. Det intressanta är på slutet när man tar upp frågan om produktplacering kommer att öka och specificeras utifrån neuromarketing.

  5. Like It or Not, Your Company Is Now a Publisher
  6. Bra videocast om innehållsmarknadsföring och hur varje företag nu är en publisher. Det här är en viktig tankeförändring för alla företag – att det innehåll man kan skapa runt sin produkt/tjänst måste paketeras med en medial logik och inte enbart ses som företagshemligheter.

  7. The New Social Web Won't Be Limited To Search
  8. En mer visionär artikel som plockar upp tanken om att vi har tre nivåer för att söka innehåll: sök som innebär att vi måste kunna formulera rätt fraser för att hitta det vi söker. Det kräver att vi har ett hum om ämnet, har koll på ett antal sökord som kan ge sökmotorn guidning till att hitta rätt i index. Det handlar om vår sociala cirkel: personer vi känner som har ungefär samma intressen som vi respektive det som artikeln pekar på: ett enkelt sätt att navigera bland för oss okända personer men som har expertkunskap. Det här går way beyond SEO.

  9. Tailoring Twitter: The ROI of Curating Content on Twitter
  10. @lizstrauss går igenom hur hon har framgångsrikt börjat att strukturerat filtrera (kuratera) bra länkar på Twitter och på så sätt skapat nya kopplingar med sin publik och skapa en bild av sig själv via de länkar hon tipsar om. Det är relativt många som gör just det – det här är en sån sak där jag valt att strukturera bra länkar + mina kommentarer i återkommande bloggposter. Nyttan handlar om att man tvingar sig att fundera lite till runt vissa postningar eftersom jag behöver kommentera dem.

    Mitt upplägg handlar om att utnyttja ett antal tjänster:
    Google Reader är grundtjänsten där jag dels har många inkommande flöden och dels använder Shared with Note för att dela och kommentera.
    Varje postning går sedan till Friendfeed (håller på att sätta upp dlvr.it istället) som i sin tur feedar ut länken till min Facebook och mitt Twitter.
    När jag upplever att jag har samlat tillräckligt många intressanta länkar så går jag till min blogg och sätter manuellt igång Shared2WP-plugin som samlar in de senaste postningarna på Google Readers Shared with notes. Pluginet lägger in alla i en enda postning och publicerar den på DigitalPR.se. Varje postning går sedan ut i mitt flöde på Twitter och på min facebooksida http://facebook.com/strandhdigitalpr (den sista delen har senaste tiden strulat lite då Postrank inte riktigt vill vara med att leka).

    Jag tror att kuratering/filtrering är oerhört viktig i framtiden: media handlar om att filtrera källor och genom att följa ett antal innehållskuratorer skapar man ett redan elaborerat flöde som har en högre kontextuell kvalitet för den som läser.

  11. Looks Like Facebook Deals Is Being Unveiled Tonight With Credits And Partners In Tow
  12. TC har mer om den nya versionen av Facebook Deals. Betaversionen kommer att testas i fem amerikanska städer och det som adderas är också att Facebook Credits kommer att användas för första gången även om det fortfarande är mer omständigt än att hala fram Visa-kortet.

  13. A First Look at Facebook's New Deals
  14. Facebook hoppar på gruppköpståget men på sitt eget vis där man arbetar med den sociala grafen. Det här är en annan version av Deals än den som är kopplad till den mobila plattformen och deras funktion Places – det här handlar mer om raka erbjudanden: digitala kuponger och möjligheten att direkt konvertera kunder för företag.

  15. Location-based services still have to win over business
  16. LBS är fortfarande en teknik som söker sitt beteende. Möjligheten att koppla ihop det fysiska och det digitala är en sorts graal som marknadsförare försöker att öppna, en kod som ännu måste bli dechiffrerad. Ett av de problem som vi idag ser, och som nämns i artikeln, är fragmentariseringen av tjänster och hur man ska räkna ROI på de många olika beteendeformer som triggas av LBS.

  17. The Send Button, Because Sometimes It’s Private
  18. Mer om Facebooks Send-knapp. Jag gillar det!

  19. The Gamification of Social Media
  20. Jag har testat sociala spel men kan i grunden tycka att varken Farmville eller något annat egentligen är ”socialt” i dess grundläggande logik. Det är spel som adderat en social dimension. Empire Avenue har jag inte testat ännu men när jag läser genomgången @scottmonty gör är det intressant då det adderar ett antal parametrar som redan är en del av sociala medielogiken och där spelets hela idé bygger på de beteenden som gör att sociala medier blivit så stort: att dela med sig av sin kunskap, sina åsikter och att ta in nya perspektiv, kommentera och dela vidare. Det är det som är spelmotorn. Samtidigt åter till grundfrågan: är det ett socialt spel eller ett spel med social addon?

  21. Facebook Announces "Send" Button: A "Like" With Context
  22. Ännu ett bevis på att Facebook håller på att bli den grundläggande sociala plattformen: sändknappen ger oss som anävndare möjligheten att utnyttja listfunktionen på ett mycket smart sätt, eller skicka via Messages-funktionen osv.

  23. Inside Intel’s Facebook attack strategy
  24. Väldigt klart och koncist. Det är viktigt att faktiskt påpeka att ibland måste man helt enkelt stänga kommentarer – men att det alltid är sista utvägen när inget annat fungerar.

  25. How Facebook Calculates Active Users For Pages
  26. En bra distinktion runt vad som är vad när det häller aktiva användare på Facebookplattformen.