Kategorier
Konferens

#webbdagarna del 3 Konverteringsspåret

Eftersom jag dels tror att jag har en del koll på sociala medier och känner att många projekt mer och mer riktar sig både mot multikanalstrategier och att faktiskt hitta bättre konverteringar så valde jag konverteringsspåret under eftermiddagen. Om du vill läsa en sammanfattning av sociala medie-spåret så föreslår jag att du går till The Jennie. Du kan se Thereses preso och filmklipp om Tio saker du inte bör göra i sociala medier.

John Ekman, Conversionista. Börjar från början: konvertering är att få dina besökare göra det du vill på din landningssida. Från skulle-kunna till ska, och från lägga till till att ta bort. Det handlar inte om att bara jaga ögonpar utan att skapa action.
Problemet med Google Adwords är one wins – en enda får all trafik genom att den som betalar mest får bäst placeringar.
Fyra misstag om konvertering: 1. Det är webbanalys. Det är vad men inte varför. 2. Det är usability. Det handlar mer om övertalning. 3. Det handlar om webbdesign. Redesign kan handla om enkla saker. 4. Det är IT. Svaret är att konvertering handlar om att göra alla delar: analys, ux och testning.
Fyra besökarefrågor: Har jag kommit till rätt ställe? Har sajten vad jag behäver? Och man har fyra sekunder att svara på frågan. Whats in it for me behöver ett svar. Och var köper jag?
Adresserar du besökarens behov och känsla. Enkel regel: Put it above the fold – call to action på rätt ställe.
Hur används bilder? Använd gammal god layouttänk.
Är formulären vettiga? Landningssidor är stort i usa. Förenkling ger högre konvertering. Testa landningssidor och gör dogfooding.

Och nu drar alla andan… (Man kan läsa Internetworlds sammanfattning också.)

Nu dags för Avensia och Kjell & Company. Ett case runt deras nya sida. Tuffare när man jobbar med multikanalhandel att mäta konverteringen. Kunder hoppar mellan kanaler. Hälften av kunderna bestämmer sig online och handlar offline men ibland är det tvärtom.
Kjell & Company var tidiga med e-handel och att ge besökarna möjligheten att se om varorna finns i en affären. Och varje ny webbsatsning handlar om att se vad kunden behöver. Mycket hygienfaktorer måste vara med enligt kundundersökningar: kvalitet, pris, service och enkelhet. Saker ska bara fungera: både på sidan och när det gäller produkterna. Kjell & Company har rekommendationsgrad bland sina kunder på 55%. Strategin är att det viktigaste är mötet med kunden och det tar man vidare på webben. Man bygger relation genom att ge vidare kunskap och bli expert.

Valet av verktyg handlar om flexibilitet och kontinuitet. Alla kanaler handlar om att skapa samma upplevelse. Även Kjell & Company pratar mobilapp men ser till att samla både kunskap, produkt och direktsälj ska finnas med där. Katalogen kopplas till Facebook genom kontinuerliga tips om vad som finns i katalogen – det ger längre livslängd till katalogen.
Konvertering handlar om att alla kanaler ska driva till varandra. Men svårt att mäta. Personalisering mycket viktig – inspiration till varje person. Både förmarknad och eftermarknad.

Nu @tonerkungen på scen. Tonerlagret.se. Toner och sånt – ”det är en jävla tråkig produkt”. Det är en vid-behovsprodukt. Tonerlagret har 4.29 som konverteringssiffra. Hög jämförelsevis, men 95% handlar ju någon annanstans. Det är enkelt att starta men svårt att växa i e-handel. Tonerlagret jobbar mycket med Google men de stora vinner alltid – och det är relativt låg marginal på produkterna vilket gör att 50 kr per klick snabbt raderar ut vinsten. Man väljer därför att satsa på mer specifika sökord. Generellt handlar det om hård konkurrens, det är en lågintresseprodukt, och man har låga marginaler. Och missnöjda kunder. Kunderna är missnöjda redan när de kommer. Därför har man valt bort prispress och privatkunder som är mer priskänsliga och illojala och jobbar med leverera genom att vårda kunderna; jobba med återköpen och bättre service.

Konkreta tips:
Fokusera på rätt saker.
Kunderna kräver inte så mycket. Leverera, var justa och svara.
Mät allt och alltid. Glöm best practice, a/b-testa alla förändringar och lär på Whichtestwon.com.
3DSecure och misslyckade kortbetalningar. Följ upp avbrutna köp, sänk tröskeln genom fri frakt och faktura och släpp taget om ej kreditvänliga.
Jobba med churn och retention – befintliga kunder är mer värda. Fasta kunder handlar mer.
Bygg rekommendationer och incitament för att kunder ska rekommendera och tipsa. Sju procent konvertering bara från Prisjakt.
Skaffa feedback efter köp. Låt kunderna berätta.

– At this touchy thingy. Never mind the default.