#webbdagarna del 2: Haléns, ICA och Kicks. Case om digital närvaro

Tyvärr käkade Blogpress upp hela texten om Haléns och början på ICAs case. :(

Försöker att återskapa lite av Haléns caset: allt är inhouse eftersom det ses som en grundläggande kunskap och kompetens. Man integrerar de olika mediaslagen och har under flera år jobbat med fr a bloggare. Både genom att visa fram de som länkar dit respektive att interagera med bloggarna; hjälpa till med att skapa win-win för både företag och bloggare. Genom att arbeta med speciella koncept för Facebook, interaktiva. Utmaningar är att mäta – allt går inte att mäta. Och att lyssna.

Läs hos Björn Alberts som gjort en briljant genomgång av föreläsningen.

ICA på scen. Bjuder på chokladbollar eftersom det är det mest sökta receptet. Icas digitala närvaro handlar fr a om de egna webbarna. Det är en gigantisk mängd undersidor och varje butik har en egen sajt. Man har också börjat att jobba med Facebook och Youtube. 300k besökare per vecka. Fr a att använda som extranät – inloggning för att se sitt saldo och se sina erbjudanden. Det viktiga handlar om att lyfta fram maten. Recept är mest besökt och där har man skapa relaterade sökningar och information. Söket har blivit viktigt och att bygga den upplevelsen. Recepten har också kommentarsfunktion för användarna. Facebook. Intressant att Facebook hållit på i två år eftersom det för just två år sen så vet jag att det på marknad fanns skepsis till sociala medier. Redaktionen valde att smyga ut Facebook, eftersom det var konstanta diskussioner om det hela. Genom en kampanj ökade man från tretusen till över tjugotusen likes. Och det blev inte mycket mer jobb för redaktionen.
Man jobbar integrerat med övriga delar av marknad, prioritera rätt aktiviteter med timing. Viktigt med intuitiv sajt och lätt att navigera – och igenkännbart oavsett var man är. Allt handlar om konsekvens och kontinuitet. Se också detaljerna och jobba konstant med ramverket.

Sista caset. Kicks. Det viktigaste är kundmötet. Man satsar på kunskap instore. Utmaningen är att göra samma upplevelse online. Man vill att de fysiska säljarna ska vara ambassadörer för e-handeln. Målet är inte bara att konvertera på sajten. Förklarar en multikanalsstrategi – synergier mellan butik och e-handel. Undviker kannibalism genom samma pris på båda ställen. Alla delar ska driva trafik och shopping på Kicks handlar om on-demand. Jobbar med mervärden och expertrollen både online och offline. Personligt bemannad kundservice online. Rådgivning via telefon och mail. Skapat en app för det måste man ha… Jobbar med erbjudanden, qr-koder som integrerar online med offline.

– At this touchy thingy. Never mind the default.