#webbdagarna del 1: Höijs taggmoln, att spela på fördomar och tweeten som blev ett racingteam

Magnus Höij inleder med sina taggmoln, vad är det han är intresserad av just nu och pratar mobilen som viktigaste del för att förstå var nätet är på väg. Facebook menar han är viktigaste plattformen, även om Twitter blir viktigare och viktigare. Dock: närvaro, konversation och entreprenörskap är det som driver webben.
Exemplet Flipboard, det är sättet att skapa en tidning idag. Den uppkopplade vågen (som jag tog med i mina tio trender). Hopkopplingen av olika världarna, den analoga och den digitala. En dator är meningslös utan uppkoppling saknar värde. Och att digital marknadsföring kan öka möjligheten att koppla ihop det hela.

Elaine Bergkvist pratar retorik. Hon är en underhållande föreläsare. Kolla in Snacka Snyggt som är hennes nya bok. Smart att dra retoriken till något mer än bara vad man säger och vad man skriver. Hur ser vi ut, hur klär vi oss? Det sänder signaler och bygger på hur vi ska lyckas att nå fram. Vilka värderingar vill vi väcka? Visa det på nätet – vi vill se personer även på nätet. Det handlar om att trigga reptilhjärnan. Rösten handlar mycket om tonhöjd och det nervösa skrattet som trovärdighetsdödare. Att använda kroppen strategiskt för att styra rösten. Kroppsspråket inte kommit in på nätet – det som funkar i den fysiska världen funkar också på nätet.

Man har tre minuter på sig i den fysiska världen, på nätet tre sekunder att skapa välvilja, trovärdighet och nyfikenhet. Direkt visa vad man är. Viktigt att förstå att alla har frågan ”whats in it for me”? Vad har jag att erbjuda för den som möter mig: i det fysiska och i det digitala. Kan man hitta en lagom rytm även på nätet.

Säger folk att du är bra så är du bra, säger folk det du har sagt så är du en retoriker. Alltså är retorik en del av det virala flödet.

Läs också Internetworlds sammanfattning.

Nu Morris Packer: från en tweet till VM. Och han plockar av sig kläderna efter Elaines prat. Morris Motorcycles som ett case. Yuppieeran är tillbaka, allt kommer åter. Om man tvivlar idag på sitt liv går man inte i kyrkan utan googlar, säger Morris. Och han hittade fartrekordet för elektriska motorcyklar. Tanken var att börja med stt starta ett racingteam för att sedan jobba som motorcykelförsäljare.

I samband med det vanliga jobbets skrivkramp dyker affärsidén upp. Och tweeten startar ett crowdsourcat projekt som folk sedan satsar pengar i. Samtidigt som han jobbade dubbeltid för Mobilab så byggdes teamet. Genom att utnyttja de plattformar som finns innebar att det gick att administrera. Wufoo, mailchimp och wordpress. Plötsligt blev det verkligt och insåg att hoppsan, nån måste ju köra. Annie Seel hoppade på hela projektet och det blir plötsligt fart på roadracing-Sverige. Sen blev det dags att hitta en motorcykel. Det är en saga som bara fortsätter tills allt såg ut som om den var slut när Annie vurpar. Men genom all credd och närvaron på sociala medier innebar att hjälpen alltid fanns närvarande. Twitter är som wikipedia men på speed. Kreativ galenskap skapar framgång. Sjätteplats i VM. Allt genom sociala medier men framförallt människor som hjälps åt. Morris Motorcycles visar att en idé som inte blir verklighet genom att slänga ut den till sitt sociala nätverk och förverkliga det.

Här finns Internetworlds sammanfattning.

– At this touchy thingy. Never mind the default.