- Your Social Media Programs Are Global – Whether You Want Them To Be Or Not | Forrester Blogs
- How blogs have changed journalism
- 5 Challenges for Human Resources in a Digital World
- How to recruit through Social Media (Infographic)
- Michael Black really wants to be Taco Bell's spokesman
- The Social Evolution of Search Engine Result Pages
- Google's Collateral Damage: SEO Cat & Mouse Game
- Mobile By The Numbers [INFOGRPAHIC]
- Are We in a Bubble?
- Socialt mediekaos drabbar aningslösa företag
- Apple's Jonathan Ive: How did a British polytechnic graduate become its design genius? | Mail Online
- Nu byter vi till WordPress på vk.se
- WordPress.com's 18 Million Websites Now Available on iPad
- Nya sätt att kommunicera betyder nya jobb
- No, Facebook is not Killing Your Website. New user behavior is (by @baekdal) #insights
- Is Facebook More Popular Than Porn In U.K.?
- 100 million members and counting…
Bra grundbult om hur det lokala blir globalt och vice versa.
Journalistiken förändras och då inte bara i #journalistroll utan lika mycket i det rena hantverket.
Briljanta och på pricken. Exemplet när man börjar med att välja plattform och sedan backtracing till strategin är så oerhört vanligt. Men jag älskar också Balancing high tech and high touch.
Borde skrivas ut, ramas in och sättas upp i korridoren på varje HR-avdelning. Det visar de många olika aspekter som sociala medier kan fylla när det gäller rekrytering.
”hur hittar man ett jobb med hjälp av sociala medier”? Well, det här är ett sätt :)
Det sociala är viktiga inkommande signaler i både Googles och i Bings algoritm. Bing har också integrerats i Facebooks sökmotor vilket förändrar de träffarna rejält. Ingen av dem separerar träffarna längre och det visar dels att sociala medieplattformar inte primärt handlar om att skapa unikt material utan att vidaresända och delvis duplicera digital synlighet för annat innehåll. Vi gillar att göra som vårt sociala nätverk säger – och precis som att Google i en tidigare infographic (se nedan) alltid jobbat hårt med tillförlitligheten i sökresultaten så handlar det här om samma sak: vi anser en länk som mer tillförlitlig och vårt sociala nätverk skickat den vidare.
Det här är en stor förändring i sökmotorslogiken och jag skulle snarare säga att SEO idag handlar om social engine optimization snarare än search engine optimization.
För en gång skull en infographic som faktiskt berättar en historia. En lärorik sådan.
Säg inte telefon… mobilen är något annat idag. Fascinerande siffror minst sagt.
Bra genomgång av om vi nu är i nästa it-bubbla. Jag tror inte heller det. Det finns för mycket som faktiskt inte bara är på ett idéstadium utan användbart. Det är relativt få uppsnackade vaporware eller gadgets som bara finns på skiss-stadiet ute i det kollektiva medvetna. Internet i sig genomsyrar allt på ett sätt som inte fanns i slutet av 90-talet. Och det är en ny generation som innoverar. Men en bra diskussion onekligen.
Det här känns inte som något nytt men nytt är själva inriktningen: istället för att det diskuteras om man ska stänga ner sociala mediekanaler i jobbet – vilket diskuterats under åren förut så pratar man nu äntligen om policyn som en självklarhet. Det gläder mig storligen. Det finns inget så matnyttigt och effektivt som att faktiskt jobba fram en policy för sociala medier tillsammans med företag och organisationer: för samtidigt skapar det synlighet för andra svagheter i hur man hanterar kommunikation inom företaget.
Det här är en jätteartikel om Jonathan Ive som alla som på något sätt är intresserade av design bör läsa. Jag fascineras av människan Ive och är det något som kommer att behöva appliceras på flera delar av kommunikationen så är det just designprocesser.
En del inom mediasvängen kommer gå i spinn över det här. Jag är inte säker på att det behövs halleluja-rop men det visar att WordPress nu sällar sig till Drupal i att vara ett potent system för fler saker än bara ”bloggande”.
Det här såg jag faktiskt tidigare ikväll. Riktigt riktigt snyggt är det. WordPress och Automattic driver mer och mer mot att det finns ett värde att köpa VIP på .com istället för att hosta själv.
Bra av @britstakston. Att inse att sociala medier är så mycket mer än Facebook, och så mycket mer än bara ännu en reklamkanal är viktigt. Det handlar i vissa fall om överlevnad för företag och organisationer att snabbt förstå det.
I min senaste föreläsning på Retriever i tisdags frågade jag Telia, som ju faktiskt jobbat strukturerat med sociala medier ett längre tag, vad deras utmaningar låg i och där handlar det om att faktiskt kunna sälja direkt – dels visa att säljet påverkas av närvaron men också att kunna flytta själva säljprocessen in i sociala medier.
Exakt! Halleluja!
Onekligen intressant utveckling. Facebooks trafikandel är större än ”entertainment”-sites inklusive porr. Det är rätt mycket trafik det.
Känns som om det varit på gång. En högre grad av aktivitet och förfrågningar från LinkedIn har man sett de senaste månaderna även i Sverige.