Kategorier
Kommenterat

Deepedition DigitalPR [2011/02/27]

  1. Google lanserar receptsök och allt förändras | Springtime.nu
  2. Bra om hur Googles receptsök faktiskt förändrar förutsättningarna. Igen.

  3. ”Utbredd röta på Journalisten” – DN.SE
  4. Tidningen Journalisten har det blåsigt.

  5. Foursquare converts most “popular” users to celebrity accounts
  6. Foursquare gör lite som Facebook: bestämmer hur många vänner som är möjligt att ha. Det som Foursquare skapar är därmed olika nivåer av användning, där celebrities helt enkelt får followers istället för vänner (förutom de första hundra). I mitt tycke ett ganska dumt sätt att hantera det.

  7. Finding The Right Social Media Strategist
  8. Oerhört bra insikter. Vi är inte där ännu i Sverige men att titta närmare på såna här frågor är nödvändigt.

  9. The World Is Obsessed With Facebook on Vimeo
  10. Snygg visualiering. Siffror är siffror.

  11. 10 bloggar om WordPress att följa — Webmastern.se
  12. Bra tips.

  13. The freedom to be who you want to be…
  14. En genomgång om hur Google ser på identitetsproblemet. Eller snarare: de tre olika identifikationsnivåer som Google använder.

  15. It's OK to call your baby 'Facebook'
  16. Själv har jag bytt ett av mina mellannamn till Deeped: http://deepedition.com/2011/02/25/nar-det-digitala-blir-en-del-av-livet/ Namn speglar till viss del samhällsutvecklingen även om det är en mycket långsam utveckling. Att vi i Sverige många gånger har en cyklisk namnutveckling är klart: under en tio årsperiod har vi haft namn från tio- och tjugotalet medan vi nu ser en trend mot namn som Kerstin, Aina och liknande namn mer inne på trettio- och fyrtiotalet. Men det finns också en stark trend där både mer fantasifulla namn och internationella namn väljs, utanför din kulturella kontext. Att kalla sin dotter Facebook är dock intressant: kommer de drabbas av ett cease or desist från FBs legal dep. utifrån att det rent tekniskt är ett varumärkesintrång.

  17. SVT-förslag kan ge bättre webb-tv – IDG.se
  18. Ibland fattar man inte att folk inte kan kalla saker för vad det är: Hamiltons nya förslag är inte en avgift, det är en skatt och det är det som är problemet. En avgift tas ut för den som använder något – det är en ersättning för något. Den nya public service-”avgiften” ska gälla alla. Oavsett om man utnyttjar public service eller inte. Då är det en skatt: en gemensam betalning till det gemensamma som sedan används utifrån beslutsfattares eget skön.

  19. Now Bumping Phones Will Tell Users Where To Eat – Techland – TIME.com
  20. Tanken har inga gränser och indikerar ännu mer sammansmältningen mellan det digitala och det analoga.

  21. We owe the internet for changing the world. Now let's learn how to turn off
  22. Måsteläsning som sätter internet i ett annat perspektiv. Jag håller inte med i allt men det är food for thought.

  23. 'It's time to do battle with astroturfing'
  24. Ska man vara förvånad? Inte nödvändigtvis.

  25. Då når du kunden online – IDG.se
  26. Snygg sammanställning av diverse siffror från olika källor. Det intressanta är att väldigt lite har hänt när det gäller beteende – bara att kvantiteten av användare ökat.

  27. As Twitter Shuts Down More Offerings, Where Does It Go Now? – Techland – TIME.com
  28. Det här är inte en bra förutsättning för att Twitter ska fortsätta att utvecklas till något annat än de mer stängda strukturer som Facebook, LinkedIn och andra sociala nätverk har.

  29. 'American Idol' Introduces Facebook Voting
  30. Facebook är vår nya telefon. På många olika sätt.

  31. 10 saker du inte får göra på Twitter – IDG.se
  32. Jag blir oftast trött på såna här listor. Det skapar grunden för åsikten att det finns en twitterelit. I den undersökning som @Entapir mfl gjorde för några år sedan så visade det sig att många väljer att följa ”megafontwitterkonton” just för att de använder dem som information.
    Det här känns mer som en ganska gammal lista av visioner om sociala medier som vi önskar att se ska bli: inte vad de idag är.
    Min generella hållning är att oavsett om det handlar om Twitter, Facebook eller bloggen så är det viktigaste att säga vad man tänker göra: om man tänker konversera – skriv det. Om man tänker använda twitterkontot som aggregator för pressmeddelanden – berätta det. Twitter är ett verktyg med ganska bred användningsmöjlighet och precis som vi sällan har förutfattade meningar om hur en trycksak ska fungera eller ens se ut så är det knappast så att Twitter måste vara så.

  33. LinkedIn blocked in Chinese crackdown
  34. LinkedIn har nu också blockerats i Kina. Det efter att även det nätverket använts i samband med protesterna i Mellanöstern och Nordafrika. Onekligen är kinesiska myndigheter skakade av det som de ser hända och försöker på alla sätt och vis att strama åt internet.

  35. Empty suit: the chaotic way Anonymous makes decisions
  36. Det här är en fantastisk historia. Förutom att Westboro Baptist Church är fullkomligt galna så pinpointar det här problemet med Anonymous och andra freedom-hackers: man säger sig stå för det fria ordet men väljer inte sällan att förtrycka detsamma genom att hacka saker som man tycker illa om. Och det visar i en medialiserad värld så är den totalt platta organisationen svår att hantera.

  37. Resumé: Skribent säger upp sig efter stoppad krönika
  38. Ursäkta men det här är nästan lika roligt som Gadaffi med paraply som surrar om ungdomar på ett torg… Ska inte Giertta avgå snart?

  39. Rulltrappereparatören finns nog inte
  40. Intressant teori om http://rulltrappereparatoren.blogg.se/