Kategorier
Sociala medier

Bloggen är inte historia

Sociala medier har de senaste åren varit hetare än chili. Facebook fyllde nyligen sju år men har det senaste året blivit en total digital hubb för allt som händer både på individuellt plan och på globalt plan för närmare 600 miljoner människor. Twitter lanserades 2006 och har vuxit till senaste året med flera hundra procent. Internet är inte något komplement – det är en gigantisk levande organism som utvecklas och växer.

Men först var ändå bloggen. För visst kan vi definiera IRC, Lunarstorm och forum som sociala medier men genom bloggandet öppnades en flodvåg av användargenererat innehåll.

Hans Kullin postade tidigare idag en postning om att hans blogg Media Culpa fyller sju år. Det är stort och ett stort grattis från min sida på födelsedagen. Detta får mig att titta runt lite vilka bloggar som finns kvar sedan den tidiga marcom-sfären. Min egen Researcher startade jag 2003 (egentligen mitten av 2002 men när jag gick över till egen domän försvann första halvåret) och Adland har ju funnit (diskussionen om det var en blogg kan man läsa om här) som blogg sedan 1996.

Jag tror att jag fortfarande är den första bloggen om marknadsföring på svenska – nån som vet någon som var tidigare? Just 2004 började det röra på sig mer. JKL startade ungefär samtidigt som @kullin men la ner efter ett par år och JMWs blogg startade i augusti 2004.

Det var internationellt runt 2004 som det tog fart kan man se av den första State of the blogosphere. När Sifry skrev den första versionen så var det fyra miljoner bloggar som Technorati följde. 2010 handlar det om 156 miljoner bloggar enligt Blogpulse.

Den svenska bloggosfären är stor – tyvärr är det ingen som längre bryr sig om att ge statistik om den men mellan tummen och pekfingret skulle jag våga säga att det är minst en halv miljon bloggar och även om ingen egentligen bryr sig så lever bloggandet vidare. Det är mainstream och såväl företag, medier som privatpersoner driver en mängd bloggar som skapar ett ständigt flöde av kunskap och insikter, roliga infall och fr a – en ständigt pågående förändrad världsbild för den som läser.

@britstakston – min kollega sedan flera år inom sociala medieföreläsande och en känd sociala medieprofil brukar säga att hon använder bloggandet som ett sätt att strukturera sina tankar (en del inser då att hon tänker mycket då hon vann ett fint pris) och jag tycker det är en bra tanke som också företag borde anamma.

Johan Ronnestam har här diskuterat varför man bloggar och det är hörvärt. Själv tycker jag att varje person eller organisation som vill skapa en bild av sig själv, dela med sig av kunskap och generellt marknadsföra sig bör använda sig av en blogg. Den blir en hubb och en grund för det varumärke man är: oavsett om det är en personliga eller företagets.

Själv älskar jag bloggar och jag älskar bloggande. Sedan 2001 är det en del av mitt liv, sedan 2005 har jag också skrivit på Deepedition, min personliga blogg som nu fått ge namn till mitt företag och jag gissar att jag kommer att fira flera årsdagar både med mina egna bloggar och vara med och fira mina bloggvänners.

Vill du ha hjälp med bloggar, diskutera hur man tar sig vidare i bloggande så hör gärna av dig. Det är en del av Deepedition DigitalPRs erbjudande.