- ISA 2011: Facebook Announces Buy With Friends and Frictionless Micropayments
- A Sneak Peek at Groupon's New Hyperlocal Ad Campaign [PICS]
- LinkedIn Swarm
- How to Get Bean Counters and Kumbayers Serving Both the Company and the Customers | Liz Strauss at Successful Blog
- Facebook’s Sponsored Stories Turns News Feed Posts Into Home Page Ads
- Social media overload: How do you deal with managing Twitter and Facebook without losing your mind
- Hitting the Twitter wall: the brickbats and benefits
- Företagens nya roll i samhällsbygget
- Poor Advertisers: Most Mobile Ads Clicked On Accidentally
- Egypt Shut Down Its Net With a Series of Phone Calls
- How Egypt did (and your government could) shut down the Internet
- Why the BBC's old guard called time on the Wibbly Wobbly Web
- BBC News – How social media changed protest
- Joakim Jardenberg: "Vad fastnar din mamma för?" – IDG.se
- Så slipper ditt företag Copyswedes extra avgifter – IDG.se
- Studied – Does Facebook Make You More Social Offline? – NYTimes.com
- Twitter Goes to Capitol Hill – NYTimes.com
- Political News Sites See 2012 as Breakthrough Year – NYTimes.com
- Google Cracks Down on Spammers and Scrapers
- The Times's Dealings With Julian Assange – NYTimes.com
Som jag sagt länge – när Facebook lyckas skapa en egen valuta så kommer mikrobetalningar brisera på ett sätt som kommer förändra mycket av e-handeln.
Hyperlokala dealar. Det digitala och det analoga smälter samman. Förlåt att jag tjatar men det går fort nu.
Animerade infographics i realtid. Snyggt och det vi ser nu är bara början på att kunna arbeta med big data. http://swarm.linkedinlabs.com/
Ett bra workshopmaterial onekligen.
Som någon sa – det här är gamla Beacon all over again, men den här gången vältajmat. Jag tycker det är ett intressant format även om man verkligen kan fundera över hur bra det kommer att bli med automatiseringen: om jag skriver en elak statusuppdatering om SJ och det blir en Sponsored Story så är det nog läge för en viss humor…
Focus är ett nischat Quora – för SMBs och för företag som vill köra sin BI transparent. Intressanta svar på frågan. ”Everyone struggles with this question, because no matter how much or how little we spend online it’s very easy to feel overwhelmed. The right tools (I prefer Hootsuite), using lists, and staying organized will help quite a lot. Too many of us let our social media engagement become chaotic and that makes things overwhelming and ineffective.”
Ett antal exempel på hur kändisar inte riktigt haft koll på hur man borde använda Twitter.
CSV istället för CSR. Jag vet inte om det är utbytbart – är det inte så att CSR ska bygga på CSV? Annars blir det bara falsk marknadsföring.
In app advertising framgång bygger mest på misstag? Det är fan vad det är svårt att hitta ett funktionellt sätt att utnyttja reklam.
Wired har tittat närmare på hur Egyptens internetaccess stängdes av.
The panic button of Internet har varit uppe förut och i samband med Egyptenhändelserna än mer aktuell fråga. Problemet för de styrande är idag inte bara att styra informationen utan snarare hindra den.
Mycket bra kommentar till vad som nu händer inom BBC. Dels: ”the past has won” – att dra ner så mycket på onlinedelen visar att kriget inte på något sätt är vunnet mellan logiken hos ”gammelmedia” och hos nya medier. Det vi fr a ser är det som också noteras: en strid mellan synen på media (och mediekonsumenterna) som baktålutad kontra framåtlutad media. Det är en del av problemet även i Sverige, vad jag förstår av @britstakstons rapport från JMK-diskussionen i veckan: http://www.jmw.se/2011/01/30/att-fastna-i-en-identitet/ och @stroembergs irriterade kommentar: http://fredrikstromberg.se/2011/01/27/korta-klipp-27-januari-2011/
En Then/Now-artikel om hur protester, gräsrotsopinioner och social förändring sker. Översiktlig och inyourface på olika tyckare som vill påskina att sociala medier inte är meningsfulla.
Jag gillar (felskrivningen?) hjärnkoll…
Så…som företag slipper man Copyswedes idiotiska skatt men blir registrerad istället. Onekligen en minst sagt spooky utveckling.
Sherry Turkle påpekar att Internet fortfarande är ungt, och sociala medier är ännu yngre. Jag kan själv känna att alla de många försök att vetenskapligt visa på beteendeförändringar på grund av sociala medier är minst sagt svåra utan mer longitudinella studier. Det vi ser är tendenser, indikativ på beteendeförändringar som inte kan räknas till någon annan källa och därmed bör vi titta på dem kommande år. Men hur det påverkar vår socialitet i grunden – det kan vi bara göra hypoteser om.
Twitter är en självklarhet i amerikansk politik. I Sverige har vi en statsminister som i bästa fall vet vad det är men knappast kan sägas vara omfamnande av sociala medier.
Primärvalet 2012 verkar kunna bli Politik 2.0 i USA där bloggarna kommer ha en helt annan agenda och inriktning, och en större reach, större tekniska möjligheter och vilja att jobba som…media.
Google kommer att dra åt tumskruvarna mot scrapping bloggar och liknande innehållskopierare. Det intressanta blir hur det påverkar exempelvis många som gör dom jag – samlar intressanta länkar och kommenterar dem. Vi får helt enkelt se om jag, @Jocke, @stroemberg, @mariahagglof mfl kommer hamna i Googles pr 0 :)
Det är en fascinerande historia och i ljuset av att vi i Wikileaks fall knappast kan säga vad som är sant eller inte så är det minst lika intressant varför man väljer att sätta Assange i minst sagt dålig dager: är det ett sätt för att få honom bort från Wikileaks eftersom hans popstjärnestatus kan vara kontraproduktiv (för att inte tala om anklagelserna om våldtäkt i Sverige), eller är det ett samordnat kontraspionage som nu lyckas att få in en kil mellan Wikileaks och deras mediapartners?