Strandh DigitalPR omvärldskoll [2011/01/21]

  1. How Social Media Will Impact The Future of Brands
  2. Social branding börjar nu röra på sig (äntligen) och det här är en matig artikel om hur framtidens varumärken faktiskt måste se sig själva och hur man hanterar sig själva på ett annat sätt. Nedan finns flera exempel där just varumärket nu diskuteras utifrån ett sociala medieperspektiv.

  3. 10 Indicators Your Business Should Rethink Its Twitter Strategy « Measuring Online Influence: The Official Klout Blog
  4. En del bra punkter men hela listan känns som en förklaring till både punkt 7 och punkt tio…

  5. Jamal Dajani: Tunisia: Social Justice or Social Media?
  6. Det som kallas Facebookrevolutionen anser Jamal Dajani är något annat. Och går på samma linje som Malcolm Gladwell i sin kritiska artikel i höstas: http://www.newyorker.com/reporting/2010/10/04/101004fa_fact_gladwell. Problemet med båda är att de väljer att se sociala medier som skapare av rörelse snarare än verktyg för att bära innehåll.

  7. 10 Reasons Your Content Marketing Stinks and How to Fix It
  8. Bra läsning och tio punkter som inte bara handlar om sociala medier utan om all innehållsproduktion.

  9. Pay for Your Starbucks Addiction by Waving Your Cellphone
  10. micropayments. mobilen som hubben för också dina småinköp: applikationer för small indulgencies

  11. 1.78 Million Facebook Users May Die in 2011
  12. Frågan är viktig men Austin Carr utnyttjar den för att ifrågasätta Facebooks statistik över aktiva användare. Märklig artikel.

  13. How Engaged is Your Brand? Study Says, “Not So Much”
  14. Fortfarande. Varför är det så? Mitt svar är att man för ofta ser sociala media som ännu en plattform att marknadsföra sig på ett traditionellt megafonartat sätt. Konversationen är inte medräknad.

  15. Single-Name Social Media Handles Are Totems in the Tech World
  16. Viktigt med handles – och alla handles har ofta en historia. Kolla ditt på http://namechk.com/

  17. Restaurants Reach Customers With Social Media
  18. Det lokala, det fysiska och det digitala smälter samman. Det mest intressanta i den här artikeln är det faktum att företag väljer att satsa på egna appar för att göra det här – eftersom de upplever att de generella applikationerna inte har det som de behöver: att interaktionen är för liten. Säkert ett smart sätt men också farligt eftersom det fragmentariserar ännu mer och man skapar sin egen silo.

  19. Folkräkning på Twitter!
  20. Det här är ett oerhört ambitiöst projekt som både innehåller crowdsourcing och en smula galenskap. Allt på grund av att Twitters själva uppbyggnad gör det svårt att faktiskt veta hur många svenskar som använder Twitter (gissar att inte twitter vet det ens).

  21. Are We Obsessed with Facebook?
  22. Whatever. Jag erkänner – jag är beroende.

  23. Världsbäst på digital reklam
  24. Kul och extra kul att Farfar fortfarande är med på listorna – snacka om att nästintill vara lite ghostvarning på den byrån

  25. Can Klout Actually Measure Real-Life Clout? (TCTV)
  26. Kolla videon och fundera över Klout och liknande tjänster. Det finns ett problem med att vi överlåter mer och mer åt algoritmer och automatisk filtrering.

  27. AIDA Transformed By Digital Media. What Does It Mean To Your Brand Communication? — Blog of Ronnestam
  28. Ronnestam sammanställer saker bra. AIDA är inte dött men måste förändras. Själv gillar jag att tänka ett T i början (gamla Kairos-t) för Targetting.

  29. DropBox – Lagra – Box – Bredbandsbolaget
  30. Gud så klantigt!

  31. Who owns Facebook?
  32. Mark Zuckerberg är god för 12 miljarder…dollar. Och Bono (!) äger 1,5% i Facebook…

  33. Beyond Kinect: Microsoft's vision for next-gen interfaces
  34. Sjukt spännande artikel om nästa generationens GUI.

  35. Official Google Blog: An update from the Chairman
  36. Eric Schmidt blir ordförande i bolaget och Larry Page blir ny VD!