Strandh DigitalPR omvärldskoll [2011/01/24]

  1. BBC’s Big Online Cuts: Full Details Announcement
  2. Ok att de sista grejerna verkar lite huvudlösa och synnerligen inriktade på att bygga egna silos – men det är oerhört svårt att se att de ökar relevansen genom att automatisera mera, ta bort innehållsproduktion unik för det digitala respektive skippa ett antal domäner och sajter som generellt har relevans.

  3. Willy Wonka som nätdiktator?
  4. Det här är en bra text. Det är en text som kräver av dig, som gissningsvis är early adopter, att stanna upp, svälja ett par gånger, öppna upp sinnena och faktiskt ta in vad Gert skriver. Det är en text som är lite som den Bouef Bourguignon (eller hur fan det stavas) som Jocke ger recept på i den artikel som Gert refererar http://jardenberg.se/b/manniskor-internet-sociala-medier-och-boeuf-bourguignon/.

    Jag är alltid uppkopplad. Att vara i USA utan möjlighet att vara det var inte kul. Att sitta ute på en ö med usel täckning och inget bredband stressar mig. Är det dåligt? Inte nödvändigtvis: att vara online är en del av min personlighet numera. Det är inget som kräver och kväver mig. Men ska alla vara det? Ska alla vara som mig? Nej.

    Det är en av de viktiga delarna i texten från Gert: alla kan inte vara såna. Alla vill inte vara såna.

    Och det är viktigt att vi kommer ihåg det.

  5. Några konkreta råd till Expressen (och andra mediehus)
  6. Jocke ger Expressen några bra råd. För om vi ska ha kvar kommentarer på tidningar så måste något göras.

  7. 3 toppsidor för jobbsökande
  8. Jag tror att Linkedin har framtiden för sig även i Sverige. Det är lagom nischat, det är lagom öppet och ser till att jobba med vettiga API:er. Open CV-profile är intressant men frågan är om svensken är redo för den transparensen. Branschout har problemet att många anser sig vara på Facebook privat och därmed blir sammanblandningen helt enkelt knepig.

  9. Vem är social?
  10. ”Det är dags att skrota uttrycken ”sociala medier” och ”irl”. Allt sker i livet vi har och med de val vi gör och genom de människor vi lär känna. Oavsett på vilken plats eller arena det sker.” Själv talar jag hellre om IAL och IDL som tillsammans är IRL.

  11. This is the web right now – The Oatmeal
  12. mohahaha …*sniff* … *mohahaa*
    Sorry, men Oatmeal är riktigt riktigt bra ibland… Det här är galet kul.

  13. Kan man tro på Facebook?
  14. Värt att läsa – lågmält funderande istället för evangeliserande eller fördömande.

  15. YouTube – How the Internet really works
  16. mohahaha Ok, jag har missat den här…

  17. Consumers Willing to Spend Online, Pew Poll Finds – NYTimes.com
  18. Cirka 70 kr per månad för onlineköp. Det är mycket lågt.

  19. Sluta röka med Facebook – Dagens Media
  20. Jag tycker det är en ganska smart idé med panikknappen. Känslan av frustration innebär för den som är van att använda Facebook innebär ofta att man skickar iväg en statusuppdatering. Nu kan man bara trycka på en knapp. Problemet är att du måste starta appen.

  21. Telenors pr-chef till Eniro
  22. Grattis Eva! (ingen nyhet iofs ;))

  23. BBC Online changes: Corporation to realign digital from 2011
  24. Galet. En fjärdedel av budgeten skärs bort.

  25. Ten things to keep you awake in 2011
  26. Tio viktiga frågor som kommer att hålla oss sömnlösa under året.

  27. Tweets Hit Techmeme, Bloggers in a Tizzy
  28. Techmeme börjar att plocka in Twitter i flödet vilket kommer förändra sajten och också skapa problem för de bloggar som mer eller mindre lever på aggregeringen till sajten. Men som Epicenter påpekar: det visar hur Twitter mer och mer handlar om att vara en nyhetskälla på nätet – aggregator för det senaste.

  29. TeliaSonera Creative Director | TeliaSonera
  30. Fantastiskt kul att se en annons som förstår vad det handlar om. Alla borde ha en sån här.