- Why Is Quora Exploding? – MarketShare – Advertising marketing & media – Forbes
- Let’s Talk about Quora
- Add Quora to your list of high-value social sites
- Integrated Communication and Advertising From A Digital Perspective — Blog of Ronnestam
- Köttiga möten eller ingen kontakt alls?
- Wikifloppen
- PSP2 lika kraftfull som Playstation 3 | Spela | Nöjesbladet | Aftonbladet
- Ny milstolpe för "Farmville"-skaparna
- Twitter har rätt dina uppgifter
- Five Ways To Improve Online Influence Measures
- What should Google do to completely overhaul its social strategy? – Quora
- Ideas On A Physical Feedback Loop For Enhancing Creativity — Doktor Spinn
- Youtube Movie – The Video Website ('Social Network' Parody)
- Should I work for Free?
- "Dagstidningsbranschen kan inte blunda"
- IT & Etik.: Sociala medier-who cares?
- Why You Should Never Search For Free WordPress Themes in Google or Anywhere Else – WordPress, Multisite and BuddyPress plugins, themes, news and help – WPMU.org
- Privacy 101 or Why You Should Not Use iPhone App Viber | Agmon Dot Com
- Citizen Media Watch says goodbye and hello
- A new look for Google Translate for Android
Jag citerar sluttampen: ”The advantage today when building a brand is one must really understand all aspects of the social-business-marketing-movement. The entire experience. This is why Quora is exploding.” Yepp. Och att delta.
Quora – Kety E förklarar sin kärlek och försöker beskriva tjänsten.
@shelholtz har skrivit en bra text om Quora som delvis tar upp de aspekter jag hade tänkt skriva utifrån Wikipedia 10 år och utvecklingen av nätverk som inte handlar om att umgås och berätta vad man gör, var man är eller vem man är utan – kunskapsdelning. Läs den här texten, klicka på fr a Scobles länkar också.
Det är en riktigt bra post. Inget som flera av oss inte sagt länge men @ronnestam sätter ihop det snyggt och smart. Bra läsning för den som ännu inte riktigt greppat social branding.
En mycket bra text om den lilla backlash som just nu sker inom tyckarmedia runt sociala medier. Den är knappast något att oroa sig för men den är intressant – är det ”gammelmedias” sista försök till strid eller bara två trötta åsiktsmaskiner som försöker skapa synlighet i en disrupterad värld?
Hade tänkt att dagen till ära skriva en bloggpost om att sociala medier skapar möjlighet inte bara till att vara social utan också att alla kan dela sin kunskap utifrån att Wikipedia firar tio år. Men @emanuelkarlstens postning från festen gjorde att jag kom av mig. Tråkigt och blekt – och onekligen så att Wikipedia står inför ett vägval om att stejta upp sig eller dö. Fr a så kommer nu Quora och andra liknande tjänster (Facebook Questions är på väg) som kan komma att utmana med nya sociala delar som Wikipedia saknar. För att dela kunskap vill vi människor göra – frågan är bara hur vi väljer att göra det.
Sony försöker göra en N-Gage? En bärbar spelkonsol med telefon. Jag tror dock att det är rätt att inte försöka att konkurrera med applikationsdrivna iOS-spel utan att satsa på hardcoregaming. Det intressanta är det som inte pratas om: hur social kommer konsolen vara?
Fullständigt galna siffror men inte förvånande.
Och? Detsamma gäller varje tjänst som du kan tänka dig. Det sista – att kunna sälja – bygger helt enkelt på att det annars blir omöjligt att göra exit. Om vi ponerar att Google skulle köpa Twitter så skulle det, utan den delen av EULA, innebära att Twitter måste ta bort alla användare (och alla användares innehåll) innan man ger köparen tillgång till tjänsten.
Borde det inte finnas lite tanke och research hos journalister?
Mycket matnyttig text om influence. Jag kan tycka att Twitter har en exponentiellt för hög del av alla diskussioner om influence. Varför? För att det varit lätt att mäta genom öppna api.
Förutom att Stowe ibland blir lite väl intellektuellt högfärdig så är det här mycket bra. Jag fattar inte varför Google skulle satsa på att bygga nya sociala tjänster – istället handlar det om att bygga det man kan. Vidare tror jag efter CES att Chrome OS är dött. Tittar man på olika koncept som lanserades där handlar det snarare om att bygga med mobilen som bas – inte datorn.
Underbar text om att kreativitet behövs i PR. Jag kan säga att jag tror att det kanske är än viktigare inom PR. Dock – det kan inte finnas kreativitet utan bakgrundskunskap: som planner bygger man plattformen, ramverket för kreativiteten. Bygger man det bra så blir det hjälp för kreativa processer som för det hela vidare – gör man det dåligt (för snävt, för vagt, för abstrakt) skapar man kedjor och regler för kreativiteten.
Den här är lite rolig faktiskt :)
Briljant.
Det här är stort om det stämmer över tid. Och det borde stressa övriga mediahus en hel del: vad har man gjort för fel?
Bra av @svardhagen. Sen är det viktigt att inse att Internet inte är socialt per se: det går (ännu inte) att jämställa sociala medier med internet. Dels handlar det om att det blir som att jämställa en väg med en bil, dels att missa hur stort internet ändå är.
WordPress är den största enklare cms-plattformen idag. Självklart innebär det att ljusskygga individer utnyttjar möjligheten att få ut sina länkar, sprida elak kod etc. Siobhan Ambrose har gjort ett litet nedslag i gratisträsket. (via @tkj)
Ruggans.
En megapostning med gamla CMW-postningar. Tack.
Håller Google på att göra esperanto om intet? Typ. Google Translate for Android är åtminstone ett steg åt det hållet genom att arbeta både med voice to text och realtidsöversättning. Det intressanta är den tidiga versionen av översättning i konversationer: i sin slutliga form kommer det göra det ointressant med olika språk.
Det man då (som teolog jag är) funderar över: är det här Babylon?