Strandh DigitalPR omvärldskoll [2011/01/11]

  1. Facebook Allows Users to Upgrade to the New Messages Product, Why You Should
  2. Facebook börjar att rulla ut nya Inboxen. Spännande hur det kommer att bli mottaget

  3. Mobile sharing startup Bump raises $16M
  4. Bump kan jag tycka är rätt meningslöst men samtidigt ett klart bevis på hur digitala relationer och analoga möten smälter samman.

  5. WikiLeaks to U.S. Politicians & Media: “Stop Inciting Assange’s Murder”
  6. I ljuset av diskussionen runt Palins bild med kikarsikten är det lite märkligt att inte fler reagerat hårt mot uttalanden om att döda Assange.

  7. When the Web Becomes Our World
  8. Intressant framtidsbild. Frågan är dock om den inte är väl teknokratisk. Jag skulle säga att den glömmer bort det sociala. Snarare skulle jag säga att framtidens gps inte bara rerouting automatiskt till den självstyrande bilen utan också skickar ett meddelande till den som väntar om ETA osv.

    Webben är idag redan en del av vardagen och fr a lokaliseringstjänster och local search gör det fysiska och det digitala till en mer och mer sammansmält enhet. Utmaningen ligger nu i digital logistik: både när det gäller kvalitet på (och tillgång till) uppkopplingar respektive konvergens och kontextualitet i marknadsföringen .

  9. Why We Can't Give Up
  10. Amen.

  11. Lost in a digital world
  12. Tänkvärt. När jag var i USA och CES så fanns det knappt något wifi att tala om under stora delar av dagarna och att roama för att twittra är för dyrt. Så jag fick släppa behovet att vara uppkopplad och informerad. Jag dog inte. Jag försvann inte. Så ja, lite freedom kan nog vara riktigt bra (via @stroemberg)

  13. "Tv-marknaden 2011: It takes two to tango"
  14. Onekligen intressanta scenario och att tv-tittandet skulle öka med närmare tio procent är ganska osannolikt. En ytterligare intressant aspekt är – hur bygger man sedan effekt vidare efter tv-insatserna? Sociala media är här för att stanna och året som kommer kräver e genomtänk strategisk mediaplan som innehåller också sociala medier.

  15. Twitter’s Response to WikiLeaks Subpoena Should Be the Industry Standard | Threat Level | Wired.com
  16. Mycket viktigt beslut av Twitter utifrån inte bara Wikileaks utan också personlig integritet på nätet. (via @Jocke)

  17. Merging Facebook pages/places isn’t for everyone
  18. I och med att Places nu lanserats i Sverige kommer såna här frågor upp. Man kan slå samman sin Page med sin Place. Problemet blir att det bara är en enda plats man kan göra det för. Själv skulle jag föreslå att de företag som inte har flera viktiga platser att få personer att logga in på ändå gör det – men de som exempelvis har flera affärer, kontor el liknande snarare samlar alla på en undersida (flik) på sin Facebookpage tills Facebook löst problemet med multipla platser.

  19. Sociala medier fortsatt vanlig nyhetskälla
  20. Jag tycker det är lite konstiga siffror – eller så är svenska journalister totalt bakom flötet?

  21. Inlägg på Facebook kostade jobbet – DN.SE
  22. Eftersom det inte verkar vara någon generell Volvohållning så är det här nog snarare ett bevis på hur vissa chefer fortfarande har en väldigt analog hållning till saker och ting. Men samtidigt: det visar att Facebook idag är en viktig del i vardagen och en personlig facebookstrategi blir viktigare och viktigare. Sen kan till det här adderas saker som yttrandefrihet och vettig personalpolitik…

  23. Twitter nobbade Facebook – Internet & teknik – E24
  24. Nyhetstorka?