Kategorier
Kommenterat

Strandh DigitalPR omvärldskoll [2010/11/15]

  1. Will Apple Announce Web Based iTunes Tomorrow? – Techland – TIME.com
  2. Apple är världsbäst på nextopianismer. Nu är det iTunes som används för att totalnedlusa alla trending topics samma dag som Facebook ska släppa något nytt. Apple kommer med något som sägs vara omvälvande och ryktena är i svang. Om det är vad Wired tror, ett molnbaserat strömmande system, så lär nog Spotifys aktier sjunka som en sten.

  3. AOL cracks open door to new Project Phoenix e-mail
  4. Aol ger sig inte. Deras nya mailtjänst visar onekligen på att dashboardtanken inte är död.

  5. Why Facebook Probably Isn't Launching an "Email" Service | Fast Company
  6. Snart får vi se vem som får rätt. En ny mailtjänst skulle i ett nafs innebära 500 miljoner+ nya mailkonton. Jag tror inte heller det skulle bli en tjänst som alla andra utan en som är tätt sammanlänkad med Facebooks sociala grid. Dock: oavsett att Fast Company har ett antal goda motargument så håller också Facebook att sakta invadera alla delar av vårt onlineliv – och en funktionell mailtjänst är möjligen inte det mest spännande framtidstänkandet men nödvändigt för att växa sig ännu större nu.

  7. MediaPost Publications The Starbucks Mistake: Five Ways Foursquare Advertising is Getting Less Interesting 06/15/2010
  8. Mycket viktigt påpekande och faktiskt förvånande att Starbucks inte förstår bättre än att utnyttja plattformens egen logik bättre, och synd att Foursquare inte förstår att skydda sin tjänst bättre.

  9. Location-based Check-Ins: Facebook Deals and Twitter Places?
  10. Lokalisering is the big thing och check in-kulturen rockar på.

  11. 129 000 har testat relationsresan – Dagens Media
  12. En smart idé får alltid luft under vingarna. Och att bygga det på Facebooks genomgripande sociala graf. Frågan är – var är konverteringspunkten?

  13. GP tar läsarhjälp från Facebook – Dagens Media
  14. Sydsvenskan någon? Det här är ett lysande exempel på hur sociala medier kan användas som fokusgrupper. Det viktiga är dock att inte lova för mycket.

  15. Tools to Help Companies Manage Their Social Media – NYTimes.com
  16. Ett ytterligare perspektiv av hur sociala medier genomsyrar mer och mer företagens liv och det faktum att man behöver arkivera och spara såväl sin egen som andras kommunikation i sociala medier. Själv har jag börjat använda det sätt som @nikkelin skapade i somras: att jobba med WordPress och automatiska in-feedningar.

  17. Facebook set to launch 'Gmail killer' email system
  18. Vi får väl se vad som slutligen kommer i eftermiddag men det är en logisk utveckling från Facebook då email fortfarande är en mycket viktig aktivitet på nätet och Facebooks sökande efter att integrera tjänster med den sociala grafen i alla lägen är känd. Om Facebook också ska ta klivet upp på corporate och enterprisenivå bör mailtjänsten fungera minst lika bra som sina konkurrenter.

  19. Neuromarketing – Ads That Whisper to the Brain – NYTimes.com
  20. Neuromarleting har varit på tapeten många år och oavsett vad kritikerna säger så är det självklart så att vårt undermedvetna såväl som emotionell påverkan krävs för att ta sig igenom det semi-medvetna brus som finns i dagens marknadsföring. Det intressanta är också de etiska aspekter som dyker upp: etiken runt data mining är bara en viskning gentemot problemen som hopar sig runt neuromarketing.

  21. Facebook Display Ads Eclipse All Rivals – NYTimes.com
  22. Facebook äger displaymarknaden online. Dags att annonsörer börjar att ta dem på allvar.

  23. Alla svenska nomineringar i European Excellence – Dagens Media
  24. Skvallerbyttan aka The Snitch är nominerad till EEA. Coolt.

  25. 40 People Who Changed the Internet
  26. Modern historia. Jag saknar dock bloggens skapare, den som kom på wifi osv…

  27. DHL – ett världsomspännande skitföretag
  28. DHL borde nog ta och fundera över hur deras varumärke kommer att se ut när företagare börjar att skriva om sin vardag.

  29. Röda “followers” ersätter PR-slampa på Spinn10
  30. De är för sköna. Självdistans. Love @ddesk och @ipillan :)

  31. Lite stoltare
  32. Stort är ordet.

  33. Sociala medier i mobilen – en fyllefälla för relationerna
  34. Fyllefiltret är en extremt bra pr-kampanj. Funktionellt suger det. Nästa års Spinn-vinnare.

  35. When a Twitter Post Can Land You in Court – TIME
  36. När nu sociala medier blir en del av vardagen förändras också förståelsen och värderingen av vad som sägs.. Det är en nödvändighet. Det viktiga är samtidigt att den som kommunicerar inser att sociala medier inte är något som är skilt från den vanliga världen.

  37. Virtuella varor lockar svenska spelbolag
  38. Uttrycket sociala spel tycker jag är lite problematiskt men däremot att spel där spelare på ett enkelt sätt interagerar via sina sociala grafer är ingen bubbla utan en logisk fortsättning på det Facebook skapat. Det enda spel som rakt av känns socialt är Planeto där interaktionen är direkt om man väljer att exempelvis duellera.
    Jag tror också att när spel kommer till smartphones, och adderar lokaliseringstjänsternas logik – i stil med det sätt som getawaymini-kampanjen jobbade med så ser vi en stor utveckling liksom att det då kommer att bli ett nytt incitament till virtuella varor och fördelar.

  39. Google Search Ads to Get More Visual
  40. Nu blir det bilder också i Adwords. Mycket likt Facebooks reklam.