- Will Apple Announce Web Based iTunes Tomorrow? – Techland – TIME.com
- AOL cracks open door to new Project Phoenix e-mail
- Why Facebook Probably Isn't Launching an "Email" Service | Fast Company
- MediaPost Publications The Starbucks Mistake: Five Ways Foursquare Advertising is Getting Less Interesting 06/15/2010
- Location-based Check-Ins: Facebook Deals and Twitter Places?
- 129 000 har testat relationsresan – Dagens Media
- GP tar läsarhjälp från Facebook – Dagens Media
- Tools to Help Companies Manage Their Social Media – NYTimes.com
- Facebook set to launch 'Gmail killer' email system
- Neuromarketing – Ads That Whisper to the Brain – NYTimes.com
- Facebook Display Ads Eclipse All Rivals – NYTimes.com
- Alla svenska nomineringar i European Excellence – Dagens Media
- 40 People Who Changed the Internet
- DHL – ett världsomspännande skitföretag
- Röda “followers” ersätter PR-slampa på Spinn10
- Lite stoltare
- Sociala medier i mobilen – en fyllefälla för relationerna
- When a Twitter Post Can Land You in Court – TIME
- Virtuella varor lockar svenska spelbolag
- Google Search Ads to Get More Visual
Apple är världsbäst på nextopianismer. Nu är det iTunes som används för att totalnedlusa alla trending topics samma dag som Facebook ska släppa något nytt. Apple kommer med något som sägs vara omvälvande och ryktena är i svang. Om det är vad Wired tror, ett molnbaserat strömmande system, så lär nog Spotifys aktier sjunka som en sten.
Aol ger sig inte. Deras nya mailtjänst visar onekligen på att dashboardtanken inte är död.
Snart får vi se vem som får rätt. En ny mailtjänst skulle i ett nafs innebära 500 miljoner+ nya mailkonton. Jag tror inte heller det skulle bli en tjänst som alla andra utan en som är tätt sammanlänkad med Facebooks sociala grid. Dock: oavsett att Fast Company har ett antal goda motargument så håller också Facebook att sakta invadera alla delar av vårt onlineliv – och en funktionell mailtjänst är möjligen inte det mest spännande framtidstänkandet men nödvändigt för att växa sig ännu större nu.
Mycket viktigt påpekande och faktiskt förvånande att Starbucks inte förstår bättre än att utnyttja plattformens egen logik bättre, och synd att Foursquare inte förstår att skydda sin tjänst bättre.
Lokalisering is the big thing och check in-kulturen rockar på.
En smart idé får alltid luft under vingarna. Och att bygga det på Facebooks genomgripande sociala graf. Frågan är – var är konverteringspunkten?
Sydsvenskan någon? Det här är ett lysande exempel på hur sociala medier kan användas som fokusgrupper. Det viktiga är dock att inte lova för mycket.
Ett ytterligare perspektiv av hur sociala medier genomsyrar mer och mer företagens liv och det faktum att man behöver arkivera och spara såväl sin egen som andras kommunikation i sociala medier. Själv har jag börjat använda det sätt som @nikkelin skapade i somras: att jobba med WordPress och automatiska in-feedningar.
Vi får väl se vad som slutligen kommer i eftermiddag men det är en logisk utveckling från Facebook då email fortfarande är en mycket viktig aktivitet på nätet och Facebooks sökande efter att integrera tjänster med den sociala grafen i alla lägen är känd. Om Facebook också ska ta klivet upp på corporate och enterprisenivå bör mailtjänsten fungera minst lika bra som sina konkurrenter.
Neuromarleting har varit på tapeten många år och oavsett vad kritikerna säger så är det självklart så att vårt undermedvetna såväl som emotionell påverkan krävs för att ta sig igenom det semi-medvetna brus som finns i dagens marknadsföring. Det intressanta är också de etiska aspekter som dyker upp: etiken runt data mining är bara en viskning gentemot problemen som hopar sig runt neuromarketing.
Facebook äger displaymarknaden online. Dags att annonsörer börjar att ta dem på allvar.
Skvallerbyttan aka The Snitch är nominerad till EEA. Coolt.
Modern historia. Jag saknar dock bloggens skapare, den som kom på wifi osv…
DHL borde nog ta och fundera över hur deras varumärke kommer att se ut när företagare börjar att skriva om sin vardag.
De är för sköna. Självdistans. Love @ddesk och @ipillan :)
Stort är ordet.
Fyllefiltret är en extremt bra pr-kampanj. Funktionellt suger det. Nästa års Spinn-vinnare.
När nu sociala medier blir en del av vardagen förändras också förståelsen och värderingen av vad som sägs.. Det är en nödvändighet. Det viktiga är samtidigt att den som kommunicerar inser att sociala medier inte är något som är skilt från den vanliga världen.
Uttrycket sociala spel tycker jag är lite problematiskt men däremot att spel där spelare på ett enkelt sätt interagerar via sina sociala grafer är ingen bubbla utan en logisk fortsättning på det Facebook skapat. Det enda spel som rakt av känns socialt är Planeto där interaktionen är direkt om man väljer att exempelvis duellera.
Jag tror också att när spel kommer till smartphones, och adderar lokaliseringstjänsternas logik – i stil med det sätt som getawaymini-kampanjen jobbade med så ser vi en stor utveckling liksom att det då kommer att bli ett nytt incitament till virtuella varor och fördelar.
Nu blir det bilder också i Adwords. Mycket likt Facebooks reklam.