- Causality is a bitch: How to measure relationships in PR
- Online Learning Is Growing on Campus – NYTimes.com
- 55% of Americans Think Traditional Media Will Disappear in 10 Years
- 41 New Social Media Resources You May Have Missed
- Facebook User Accounts and Suggested Solutions
- PR junkie
- 10 Reasons Every TV Exec Needs to Start Tweeting
- (title unknown)
- (R)evolution: Frank Eliason on the Social Business and Customer Service
- Vi nätlynchades för vindsvåningen | Internet | Debattämnen | Debatt | Aftonbladet
- Google To Facebook: You Can’t Import Our User Data Without Reciprocity
- How voters turned out on Facebook
- Election 2010: A refresh for Gov 2.0?
- Tack för ett fantastiskt roligt #val2010
- Kändisarna som tar kontroll Så funkar Twitter
- Derek Powazek – Twitter for Adults
- Kungahuset har större förtroende än någonsin
- Mootly fyller gapet mellan Twitter och mejl – Dagens Media
- Brämhults lanserar Äppelsiner – Dagens Media
- Vrida musten ur nyttan med sociala medier – en grej jag skulle vilja göra
En på många sätt ”vacker” text.
Mycket bra artikel om online learning som tar upp både fördelar men också frågetecken. För fördelarna är självklara: du kan i princip se föreläsningen när du vill, och flera gånger. Det är time shifting på riktigt. Å andra sidan är det lägre gräns för att faktiskt göra det – att ha en viss tid och att sitta i en föreläsningssal är för de flesta ett beteende som skärper sinnena. Frågan är också uppmärksamhetskoefficient, och där är problemet att de flesta undersökningar visar att vi människor är rätt olika individuellt i hur bra vi är på att ta in information såväl momentant som samtidigt.
En intressant fråga är ”vad är traditionell media”? Det viktiga i diskussionen är att skilja mellan dels distribution och dels produktion respektive att utdefiniera värderingar utifrån ett stängt och öppet sätt att se media. När det gäller distributionen så är det nog idag få som på riktigt tror att vare sig papperstidningen eller tablåtv kommer att bestå mer än högst tjugo år till. Men det innebär inte att själva medieproduktionen kommer att förändras. Journalistiken som sådan, sättet att presentera en nyhet är inte fullt lika föränderlig som vilket distributionssätt som de förs ut med. Det intressanta är istället att titta på produktionen av innehåll och där fundera över hur traditionell media väljer att värdera sitt sätt att producera kontra den förändring som sociala medier skapat. Det är här den stora förändringen finns och där den mer grundläggande striden kommer att stå.
Egentligen är det inte själva postningen som är intressant utan det faktum att jag ibland kan känna av en ”mashup” overload runt alla tjänster som kommer i samband med api-utvecklingen…
Kunde inte sagt det bättre själv så jag låter Jesper säga det. Ge oss möjligheter att bättre bestämma ”vem” vi vill vara när vi är admins för sidor på Facebook. Jag kan lugnt säga att det här är en av de vanligaste frågorna att hantera när man jobbar med kunder och deras sidor.
Ge något så får du. Gammal sanning som gäller också i sociala medier.
Oh så bra och nej – det är generella argument som i mångt och mycket kan gälla nästan alla vertikaler. Sätt upp på väggen.
Plattformar med högre direkt interaktion och relativt sett mindre krav på kvantitet av innehåll rankar högre bland Fortune 500-bolag. 60% har Twitterkonton, 56% Facebooksidor medan bara 23% bloggar.
Det intressanta är fortfarande hur detta kan analyseras utifrån det faktum att bloggandet är det mest lika de nyhetsflöden som alla företag länge haft på sina sajter – bloggandet kan mycket väl upplevts som något för likt detta.
Det är också intressant att titta på vilka vertikaler som är störst när det kommer till exvis Facebook – försäkringar och retail innebär knappast en överraskning. (tips via @doktorspinn)
Mycket viktigt sägs om social crm bortom tekniken i den här filmen.
Två fel blir inte ett rätt. Och ”anonymt” näthat är relativt ,ärkligt uttalande när det snarast är så att det är rätt så identifierbara personer som dissat såväl DN som reportern.
Man kan nog tycka att Google har rätt i det här: om jag vill kolla vilka av mina Facebookvänner som ex.vis använder Buzz borde jag kunna göra det. Det är en del av grunden för sociala medier på olika plattformar: reciprokalitet.
Facebook har släppt intressanta siffror runt hur midterm-elections kunde mätas via plattformen. Nio miljoner svar är en schysst statistik att hantera.
Ett intressant inpass runt hur Gov 2.0 kan komma att utvecklas vidare.
Brit avslutar sin gigantiska serie om sociala medier och valet 2010.
Jag vet inte riktigt vad @andreasekstrom vill berätta i den här texten men på nåt sätt är den ändå läsvärd. Nån som förstått? Det han missade var för övrigt Ronge vs Kazmierska…
Kul spinn på en Twitter for beginners.
En lateral tanke: om något så visar det här att det inte finns något rationellt i hur medborgare reagerar på exvis pressträffar. För enligt ett rationellt sätt att se hur PR ska gå till borde kungens förtroende vara raserat efter en sån oerhört uselt exekverad pressträff. Följaktligen blir slutanalysen att man måste räkna in många fler värderingsparametrar än endast krishanteringen. Dags att bygga om prognosverktygen för varumärken.
Snacka om dålig timing… Facebook Grupper någon?
Ett bra pr-arbete. För det är mer storytelling än innovation. Gillar filmens ”varför? För att det går.” plannerroligt…
Mycket. Jag skulle dock tyvärr bli den där trista typen som pratar om integrerat :)