Att berätta om vardagen i bilder

Det är mycket prat om storytelling och det är kanske den viktigaste insikten under de senaste åren – att varumärken måste berätta en story snarare än att skrika ut ett budskap. Det är inget nytt men sociala webben har accelererat behovet av bra stories.
Bilder berättar också historier och allt från utmaningar som fotosöndag till utvecklingen av ett reklamspråk där bilder fått stor plats, till mobiltelefonkamerorna och uppladdningar till Flickr och Facebook gör att vem som helst kan berätta sin historia.
En av de senaste tjänsterna är Instagram som helt enkelt är ett sorts Twitter för bilder. Enkel app som ger dig möjligheten att dela med dig av det du ser. Självklart inget för purister då du kan lägga in olika filter på bilderna, och inget för den som anser att bilder ska ses som ren konst.

Delningsfunktionen till nätverk gör att du för vidare historien till alla andra vänner och följare – enligt det som nu börjar bli en hygienfaktor för alla nya tjänster. I programmet finns självklart också kommentarer och Likes och i själva Instagram-universum finns det stjärnor med gigantiska mängder av följare.

En av mina favoriter är @osannda som hela tiden arbetar med närbilder och får en speciell känsla i varje bild. För mig blir då storyn aldrig avslutad – det är inget dokumentärt utan att låta mottagaren också vara med i berättelsen.

I love instagram

Har du en iphone så testa Instagram. Vilka blir dina favoriter?