- Lars Rasmussen, Father Of Google Maps And Google Wave, Heads To Facebook
- Hey, Twitter, Enough Of This Crap About ”Here’s How You Can Use The Word Tweet”
- Why Evan Williams of Twitter Demoted Himself
- Now even more moderation tools for LinkedIn Groups
- Telling the Story of Friendships
- This is Demo Slam
- Handy tools to help Americans vote
- Google is polluting the internet | Micah White
- Proclaimed Dead, Web Is Showing New Life – NYTimes.com
- Stort intresse av varumärken i sociala medier – Dagens Media
- Spinns Smurftips
- Präst kritiseras för Facebook-kommentar
- Hur många domännamn har ni?
- Svenskar nobbar betalning i mobilen
Intressant om Google nu börjar att blöda stora namn till Facebook – vem vinner på det? Facebook eller Google?
Twitter har trampat på en mina. De gör i princip samma sak som Facebook redan gjort: skyddat sitt namn och eventuella termer runtomkring. Problemet för Twitter är att de från början bjudit in tredjepartstillverkare genom att mer vara ett API än en självständig tjänst och som utvecklades i synergi med sina tidiga användare (hashtags, @-tecknet som identifikator etc.). Den utveckling man nu väljer – en minst sagt saggig och otidsenlig reglering av uttryck runt tjänsten kan komma att kosta dem rätt mycket. Uppdatering: Brian Solis bara rapporterar och problematiserar inte det hela.
Twitter växer så det knakar och samtidigt väljer @ev att kliva ner från CEO-stolen för att fortsätta att utveckla tjänsten. På samma sätt ser man hur exempelvis YouTubes skapare nu försvinner ut till vänster (http://www.e24.se/international-news/co-founder-of-youtube-to-step-down_2404695.e24). Båda är knappast något konstigt: idag är förvaltandet av snabbväxande företag inget som nödvändigtvis kräver utvecklare som Ev Williams utan chefer som både förstår möjligheterna men också riskerna. Till skillnad mot exempelvis Gates och Jobs så är de här en ”new breed” av entreprenörer som antagligen är mindre förvaltande och mindre trogna själva tjänsten – mer trogna sin egen nyfikenhet och kreativitet.
LinkedIn satsar på sin gruppfunktionalitet, vilket gör tjänsten mer intressant som interaktion snarare än en relativt solitär cv-tjänst. Större möjligheter att finjustera hur medlemmar kan interagera i grupperna och större synlighet är två av de saker som nu släpps. Att LinkedIn fortfarande är litet i Sverige, och att det fortfarande ses som en me-too-tjänst av många är en övergående fas. Ju längre tiden och utvecklingen av företagens användning av sociala medier går desto mer intressant blir det att separera och nischa sitt användande. Allt är inte samma marknadsföring, allt är inte Facebook.
Intressant ny funktion i Facebook där man kopplar ihop vänner med sig själv på ett nytt sätt. Vad jag vet ännu inte fullt ut implementerat i alla länder. Det är implementerat. Exempelvis kan det se ut så här:
Googles Demo Slam är intressant som idé – frågan är om det ändå inte blir för de närmast sörjande
Intressant hur Google jobbat med sina tjänster på olika sätt inför senatsvalet i USA.
En fet bredsida mot Google som världens största…reklamföretag. Stora ord och många minst sagt hyperbola jämförelser men intressant då man inte kan komma undan att Googles träffar mer och mer filtreras utifrån andra relevansparametrar än en objektivt akademisk sådan.
Bra och intressant diskuterande artikel om open web kontra walled gardens. Jag tror inte heller att webben i det närmaste är hotad och att vi kommer att hamna i kabeltv-internet. Men varje steg åt det hållet måste uppmärksammas och diskuteras – och friheten måste fortsätta att värnas. Problemet är att nätet idag helt styrs av kommersiella krafter, när internet nu blir något som oerhört många berörs av, kan använda och där informationen har en möjlighet att finnas på ett helt annat sätt än någonsin.
En undersökning som ska tas med en nypa salt. Dels för att den egentligen visar att om du får personer att interagera med dig via en mer konversationsinriktad kanal så gillar de dig. Det ör knappast sociala mediernas förtjänst utan en ganska logisk följd av att man gör ett medvetet val att gå in på en sådan kanal. När det gäller andelen som twittrar är underlaget för Sverige väldigt lågt. Ta undersökningen som en indikator snarare än som ett bevis.
Finns ingen anledning att tipsa om länkarna separat. Allt är intressant och jag gillar att Jerry vågar att berätta också om när folk skriver om honom.
Arne har gjort rätt tycker jag. Valt att använda andra medel än predikstolen för att faktiskt driva en fråga. Till saken hör att den gode Söderbäck ofta hamnar i blåsväder för att uttrycka hårda sanningar. Jag ser framemot i januari när jag ska jobba med Västerås stift runt sociala medier :) (via @kullin och hans briljanta serie Sverige runt i sociala medier på socialamedier.com). Uppdatering: en intressant diskurs på min Facebook.
Nu framgår det inte men att sitta på parkerade domäner istället för att aktivt jobba med dem via redirects måste klassas som lite pengaförstöring
Sen ska man inte glömma att det är ungefär ett år sen som smartphones faktiskt slog igenom på bred front. Och det faktum att människors beteende tar lång tid att förändra.