Strandh DigitalPR omvärldskoll [2010/10/18]

  1. 'Scrapers' Dig Deep for Data on the Web – WSJ.com
  2. Mycket viktig artikel via @jocke som tar upp ett antal problem med monitorering av sociala medier, ett potentiellt moras av etiska frågor. Problemet ligger också i det faktum att själva informationen inte nödvändigtvis är problematisk utan snarare vad de informationen – eller snarare den förädlade, tvättade och analyserade informationen används till. Själv har jag svårt att se en problematik i när individuell information generaliseras till kunskap om målgrupp men om informationen fortsätter att vara individuell och identifierbart sådan finns det stora problem.

  3. An interview with web entrepreneur Jason Calacanis
  4. @Annika har intervjuat webbens gossen Ruda Jason Calcanis. Sevärt även om det saknas riktigt krut i hans budskap.

  5. Mirror Group digital director: display ads in 'depressing spiral of inefficiency'
  6. Det mesta är depressing. Själv tror jag det handlar mer om att fundera över innehåll och inriktning: inte vad du vill säga utan vad konsumenter behöver veta.

  7. The Hard Sell: Ikea
  8. Rolig sågning av Ikeas kattreklam.

  9. The Hard Sell: Ikea
  10. Rolig sågning av Ikeas kattreklam.

  11. Yammer på svenska företag – tidiga slutsatser
  12. Följer @axbom och yammerundersökningen med spänning. Tycker det finns flera kvalitativa frågor att ställa också när det gäller Yammeranvändning inom företagen

  13. Twitter Reporting Blanketed Connecticut Murder Trial – NYTimes.com
  14. Twitter slår igenom som direktrapporterande kanal.

  15. Traffic Bait Doesn’t Bring Ad Clicks – NYTimes.com
  16. Relevans och målgruppsinriktad: kontextbaserad reklam fungerar bättre än random reklam i kvantitativt stora bärarartiklar. Knappast nytt men ställer så väl placering som journalistikens scooplystnad på sin spets.

  17. Dagens journalism fortfarande på kräftgång
  18. Mycket bra sammanfattning av vad morgondagens journalistik står inför: inte att skapa produkter utan att bygga sammanhang

  19. "Det kommer att bli en stökig utveckling"
  20. Digitala upplevelser istället för sajter. Kan vara ett buzzword – eller den nya verkligheten för oss alla. Bra intervju.

  21. seoverktyg för dig som vill ha koll
  22. Mycket bra lista

  23. 10 lärdomar företagsbloggar kan dra från PR-fenomenet Blondinbella
  24. Mycket bra av Jerry. Läs och lär.

  25. Veckan som gick – Vecka 41
  26. Matigt om du missat veckans snackisar.

  27. The Colors of the Web
  28. Intressant men fan vet om det ligger någon speciell beteendesanning bakom det? (via @dr_po)