- 'Scrapers' Dig Deep for Data on the Web – WSJ.com
- An interview with web entrepreneur Jason Calacanis
- Mirror Group digital director: display ads in 'depressing spiral of inefficiency'
- The Hard Sell: Ikea
- The Hard Sell: Ikea
- Yammer på svenska företag – tidiga slutsatser
- Twitter Reporting Blanketed Connecticut Murder Trial – NYTimes.com
- Traffic Bait Doesn’t Bring Ad Clicks – NYTimes.com
- Dagens journalism fortfarande på kräftgång
- "Det kommer att bli en stökig utveckling"
- seoverktyg för dig som vill ha koll
- 10 lärdomar företagsbloggar kan dra från PR-fenomenet Blondinbella
- Veckan som gick – Vecka 41
- The Colors of the Web
Mycket viktig artikel via @jocke som tar upp ett antal problem med monitorering av sociala medier, ett potentiellt moras av etiska frågor. Problemet ligger också i det faktum att själva informationen inte nödvändigtvis är problematisk utan snarare vad de informationen – eller snarare den förädlade, tvättade och analyserade informationen används till. Själv har jag svårt att se en problematik i när individuell information generaliseras till kunskap om målgrupp men om informationen fortsätter att vara individuell och identifierbart sådan finns det stora problem.
@Annika har intervjuat webbens gossen Ruda Jason Calcanis. Sevärt även om det saknas riktigt krut i hans budskap.
Det mesta är depressing. Själv tror jag det handlar mer om att fundera över innehåll och inriktning: inte vad du vill säga utan vad konsumenter behöver veta.
Rolig sågning av Ikeas kattreklam.
Rolig sågning av Ikeas kattreklam.
Följer @axbom och yammerundersökningen med spänning. Tycker det finns flera kvalitativa frågor att ställa också när det gäller Yammeranvändning inom företagen
Twitter slår igenom som direktrapporterande kanal.
Relevans och målgruppsinriktad: kontextbaserad reklam fungerar bättre än random reklam i kvantitativt stora bärarartiklar. Knappast nytt men ställer så väl placering som journalistikens scooplystnad på sin spets.
Mycket bra sammanfattning av vad morgondagens journalistik står inför: inte att skapa produkter utan att bygga sammanhang
Digitala upplevelser istället för sajter. Kan vara ett buzzword – eller den nya verkligheten för oss alla. Bra intervju.
Mycket bra lista
Mycket bra av Jerry. Läs och lär.
Matigt om du missat veckans snackisar.
Intressant men fan vet om det ligger någon speciell beteendesanning bakom det? (via @dr_po)