Kategorier
Kommenterat

DigitalPR omvärldskollar [2010/10/05]

  • Matteläxan i mobilen
  • Studera var du är. Smart eller bara en gimmick. Hoppas att föräldrar inser att de kan ge kidsen en gåva via iTunes….

  • Facebook US Demographic Data for September 2010: Nearly 5 Million More Users
  • Facebook ökar i USA men i Sverige har användningen varit mindre under september vilket renderar oss till att endast vara 3,8 miljoner aktiva användare just nu. Den negativa tillväxten är generell förutom i åldersgruppen 55 och uppåt. Kommer det fortsätta? Vi får se.

  • It’s Official: Twitter Launches Promoted Accounts
  • Ok. Generellt förhåller jag mig skeptisk precis som @mpawlo som tipsade om det. Det intressanta är med den snabbhet som Twitter gått från att vara user-developed till att bli… som alla andra…

  • Twitter Blog: #newtwitterceo
  • Onekligen ett starkt steg men inte speciellt konstigt. @ev vill bygga saker – inte managera ett gigantiskt företag. Jag skulle vilja säga att det här är en bild av ett helt nytt sätt att se på jobb: det är inte rollen som är viktig utan att man gör det man tycker är roligast.

  • With a Little Help From His Friends
  • Lång artikel om Sean Parker (men inte med…) som haft sin hand i såväl Napster, Plaxo, Facebook och nu också Spotify mm. En av alla dessa geeks som nu skrattar hela vägen till banken… eller förresten – de har redan hackat den.

  • The value of personal branding « The Superbrands blog – About successful branding
  • Mycket bra take och jag blir glad över att nämnas av Anton. Det blir än mer klart för mig att varumärket är något helt annat än vad vi förut pratat om: problemet att vi måste förstå grunden innan vi kan förändra implementationen. Värden, logo och kausalitet i kommunikationen är ingenting utan människorna.

  • Tekniken gör Ipod Touch till Iphone 4 | Pryl | Aftonbladet
  • Får minnen från slutet av nittiotalet när jag släpade omkring på en Handspring PDA med telefonmodul…

  • Livesändning & videoarkiv av Disruptive Code 2010
  • Hur gjorde de? En kort sammanfattning från Socialvideo Prod.

  • The Press Release Will Stay Alive by Evolving: A PR Process for the Social Media Release
  • Mycket bra. Läs.

  • Sociala medier ger oro för säkerheten | IT | SvD
  • Att säkerheten fortfarande är en stötesten när det gäller användningen av sociala medier inom företag är inte förvånande och jag tror att man kan se ett samband mellan att man gärna kan ta till det som en förklaringsmodell eftersom kritiken varit stor gentemot de argument som tidigare använts om att sociala medier skulle minska produktiviteten.

    Det intressanta i undersökningen (som jag läst på McAfees sajt) är det faktum att sociala medier av många fortfarande ses som ännu en marknadsföringskanal. Det är segt att öppna upp insikter om att det är så mycket mer.

  • The stats on internet porn
  • Fortfarande: porr driver världen framåt…

  • Väljarna ratar nya medier
  • ”de redan frälsta”… well – om vi hela tiden ska jaga de som inte är det, och strunta i att stärka de som sedan kommer gå ut i sina nätverk och prata politik (eller sitt varumärke eller produkt): då kan vi lika gärna fortsätta den kostsamma massbombningen via tv, print och dr.
    Jag tycker att sociala medier i valet mest visar hur oerhört svårt människor har att tänka utanför det traditionella sättet att se marknadskommunikation: som en megafon. Det är lite som med tidningshusen: man kommer att köra på med det gamla tills man trampar i luften ovanför stupet och likt en tragikomisk Gråben sedan faller utan att kunna rädda sig.