Kategorier
Case

Jag gillar Rosa Bandets mekanik

Jag ska inte bli långrandig. Det faktum att Rosa Bandet kanske är en av de bästa kampanjerna på att använda såväl offline som online-teknik för att skapa uppmärksamhet runt sig själva är väl känt. Jocke Jardenberg har skrivit om de större aspekterna och jag kan verkligen roat notera att en rosa ekonomi i Sverige är något helt annat än på andra ställen.

Jag tycker deras arbete med Facebook är värt att nämna eftersom de under flera år (redan 2007 jobbade Pronto framgångsrikt med projektet) lyckats mycket bra att både skapa bred trafik samtidigt som man har en schysst höjd på såväl teknisk lösning som på hur intrusiva man är.

Nej, det är inget nytt men de har utnyttjat den sociala mekaniken på ett smart sätt. Att jobba med såkallade ”twibbons” är inget nytt. Skulle man köra alla aktuella symboler man uppmanas att lägga på sin profilbild så skulle man inte synas själv (dock gillar jag Rosa Bandet som inte slänger upp en blaffa på själva bilden utan under).

Det jag gillar extra mycket är att du inte kan köpa ett digitalt rosa band till dig själv på Facebook – du måste få det. Det skapar en helt annan social mekanik än att man skulle ha givandet som en option.

För att få ett rosa band behöver du köpa det till någon annan – det innebär att du ”tvingas” tänka på dina Facebookvänner. Det handlar om att ge för att få och på köpet skapas ett antal instanser där Rosa Bandets varumärke syns i flera olika nyhetsflöden.

Smart, snyggt och helt klart ett extra värde för varumärket Rosa Bandet och för Cancerfonden.

Jag väljer dock att inte ha använda min profilbild: den är något kontraproduktiv gentemot själva kampanjens mål… :)

Uppdatering: Det fungerar uppenbarligen. @notifiedswe skickade mig en skärmdump: