- 'Paywalls are essential,' says WPP's Martin Sorrell
- The UK’s media consumption habits
- How Marketers and Businesses Can Start Using Facebook Places
- Facebook, Google Square Off on 'Places' – WSJ.com
- Rethinking the Value of Social Media: Measurement
- Ilska mot gatubilder
Det här visar hur djupt maskhålet går. Sorrell står för all gammalt tradition i reklamen. Och gillar paywalls.
Helt andra siffror än bara för några år sen. Allt är socialt på ett helt nytt sätt.
Det borde intressera inte bara media utan även hårdvarutillverkarna.
Bra genomgång av Places. Det är onekligen en procedur som tar tid men generellt kommer det ge mycket mer värde av en Page.
Nu är står Google och Facebook head to head genom deras tjänster ”Places”. Någon kommer att få ge sig. Mina pengar ligger faktiskt på Facebook. För medan Google har informationen så äger Facebook den sociala grafen.
Dock – den största förloraren på lång sikt är lokala medier: först de lokala digitala tjänsteerna som om de inte hittar sätt att bli moduler till de stora tjänsterna kommer att bli av med mycket av sina intäkter. Sen deras printmotsvarigheter och sedan lokala mediers eftertextannonsering, annonseringen i stort.
Mycket bra tänk i den här posten.
Förutom att det verkligen sätter fingret på både diskussionen om personlig integritet liksom hur människor skiljer på om man själv har kontroll över vad man säger kontra om ett företag lägger ut information som kan upplevas som personlig så är diskussionen ett exempel på hur Internet nu måste vara en av de viktigaste politiska frågorna: nätneutralitet, personlig integritet och tillgång är alla grundläggande demokratiska kuggfrågor i många år framåt. Sen är det också ett exempel på hur vi är mitt i ett gigantiskt värderingsvacuum – ett stort hopp från den gamla kontrollerande information is rare till något helt annat.