- Trailer: Filmen om SSWC 2010
- ”Facebook mest en namnbank”
- Less than a fifth of internet users welcome ads
- A healthier dose of realism
- TV advertising skipped by 86% of viewers
- YouTube relaunches mobile video site
- Online video ads fall short in viewer engagement
- Dödslistor på Facebook i Colombia
- Klappjakt på Coventrys kattplågare
- Full List – Best Viral Campaign Ads of 2010 – TIME
- WSP Sverige: Storytelling – berättelser från WSP
- Brit Stakston: Varning för politikens digitala maktelit
- Net Neutrality: FCC Holds Hearing, Calls for Openness
- Från 7 fans till 350 miljoner eye balls
- Adoption 2.0: Finding Mom on Facebook – TIME
- Gärna styrelseplats, men först en rejäl marknadschef.
- Tumblr, Posterous eller kanske Amplify nästa hit?
- Effektmål – så funkar det!
Det häftiga med det är att råmaterialet kommer att bli fritt att använda vilket gör att vi kommer att se en massa SSWC-filmer.
Rubriken är oerhört negativ gentemot vad Stefana faktiskt säger: hon diskuterar framtiden på ett spännande sätt och när hon kommer till det sociala kapital som alla börjar att bygga upp på ett sätt som aldrig förut hänt så måste även den mest inbitna skeptiker börja inse att Facebook är något helt unikt.
Det är också spännande de saker hon tar upp runt andel av engagemang och behov av uppmärksamhet som olika plattformar kräver: telefonen som den som är mest intrusiv och nära samtidigt som den av många anses som den mest självklara och ”riktiga”.
Reklam på nätet inte direkt omtyckt. Vi står inför en stor utmaning: snart måste vi i branschen inse att internet inte är en pushkanal utan bygger på storytelling, relation och en helt annan aktivitet generellt hos anvândarna.
Diskussionen är intresant men mycket ytlig utifrån påverkansaspekter. Att beskylla reklam och media för allt ont är visserligen enkelt och ett gammalt beprövat trick men problemet är att diskrepansen mellan hur reklammodeller ser ut och västvärldens generella viktgenomsnitt ökar. Problemet med ätstörningar och kroppsuppfattning är där och reell men frågan är mer komplex.
Mer om Deloittes undersökning runt reklam. ”Most memorable” är onekligen ett kreativt sätt att räkna på. Alltså mäter man en medveten påverkan, inte informstionsdensitet eller trovärdighet. Jag är djupt skeptisk till slutsatsen att det direkt är applicerbart på att säga att tv-reklam är mest varumärkesbyggande.
YouTube riskerade att tappa fart fr a mobila webben. Kommer den nya mobila sajten att lyckas?
Problemet bygger på vad man mäter. Självklart är onlinereklamfilmer inte samma sak som tv-reklam. Internet är ett lean forward-medium och skapar andra möjligheter för varumärken.
Sociala grafer i all ära. Facebook har blivit nätet.
I ljuset av Assange: publicering av gärningsmän kräver inga journalister
TIME har tittat igenom och satt en lista på årets (hitills) bästa viraler. Old Spice är självklart med.
Lysande exempel på hur man för vidare storytelling. Det jag saknar är att också kunna läsa, få bilder av det de säger – helt enkelt en högre kreativ approach runt storytelling
@britstakston ger sin analys av hur partierna hittills använt sig av sociala medier. Det är ingen positiv bild och man kan undra varför ingen lyssnar?
Mer om nätneutralitetsdiskussionen. FCC har hållit en briefing om nätneutraliteten i Minneapolis.
Det som också är det intressant med Starbucks är att deras närvaro bygger på att integrera atomer och bitar: deras digitala närvaro adderar något till relationen med själva den fysiska coffeshopen.
Allt går att hitta på webben men för vissa blir det problematiskt då det bryter egna kontrollen och planeringen. Intressant case runt adoptioner och att hitta sina biologiska föräldrar eller barn på nätet.
Den gode @lordfredruk tar vid där @schori slutar. Bra att diskussionen om varumärket nu än en gång är på tapeten.
Nej. Ingen av dem är någon utmanare till vare sig Facebook eller Twitter eller riktiga bloggar. De kan säkert fylla ett eget hålrum däremot: för många handlar det kanske mer om att de blir ett sorts anteckningsblock som man snabbt kan spara länkar till etc. De har separata fördelar där Tumblr som den äldsta tjänsten är mest blogglik, som bygger på en communitytanke utifrån skapat innehåll medan Posterous valt att lägga mycket krut på att kunna posta till det via mail, appar och på så sätt har ett värde. Amplify har fr a satsat mycket på re-blogging: ett sätt som kan diskuteras eftersom det enklaste och bästa sättet att använda tjänsten är att helt enkelt flytta med sig saker från andra sidor till sin Amplify.
För min del har jag testat alla tjänsterna: Tumblr i flera år men de har inte hookat eftersom de inte fyller något behov för min del. De blir tredjetjänster för min del. Och jag tror att det blir så för många.
Frågan är också om de inte bara kan få vara det? Måste man jaga ”twitterdödare” eller ”Facebookutmanare” hela tiden?
Snabbt och snyggt om effektmål från Antrop.