- Valstuga 2.0 | Väljarna och våra frågor
- Därför skickar vi Dagens Media till riksdagen
- All strategies are not equal.
- Nonlinear culture.
- International brand communities
- Social media bästa källan till social media
- Foursquare interest rockets after launch of Facebook Places
- Facebook Places: Revolution or Evolution?
- Facebook, Google Square Off on 'Places'
- Another opportunity lost
- Why Social Media Monitoring Tools Are About to Get Smarter
- Half our waking hours spent consuming media
- Argentina Closes Clarin Internet Unit in `Totalitarian' Attack on Company – Bloomberg
- "Vad är planen?"
- "OMG WWII on FACEBOOK!"
- Så gjorde vi time-lapse-filmen på #SSWC
@britstakston har startat en Valstuga 2.0 för att visa vad som går att göra. Läs hennes postning om det här: http://www.jmw.se/2010/08/23/oppna-en-valstuga-2-0-nu/
Man blir inte förvånad över politikernas inställning till reklam när man läser DMs kartläggning. Själv tycker jag det visar på en stor del okunskap: reklam handlar om en nödvändig ingrediens för en fungerande marknadsekonomi. Reklam är grunden för ett samhälle där marknaden styrs av konkurrens. Reklamskepsis gentemot reklam är en sak: men att som vissa gör orera om att reklam är onödigt per se gör mig beklämd.
Den komplexa världen av affärer behöver både enkelhet i kommunikationen och komplexitet i varumärkesstrategin. Bra text.
Slutet för det linjära berättandet? Jag tror att det måste handlade om att bättre skapa flexibla stories, mer öppenhet och låta historien flöda åt flera håll. Det vi behöver lära oss är att jobba med en multidimensionell storytelling. Istället för att låta boken stå som metafor för varje historia kan kartan vara det: flera möjligheter till att nå slutdestinationen, eller möjligheten att orientera sig till att hitta nya mål.
Mycket tänkvärt och inför den globala expansionen av Facebook Places ännu viktigare att sätt en strategi som både riktar in sig på helheten men som kan skalas ner till relevans i de regionala och och lokala delarna.
Jag tror att konferenser har en viktig roll – men inte som primär kunskapsöverföring utan som nätverksmöten. Men håller med om att det är märkligt att flewr inte utnyttjar de många smartskallar som skriver och delar kunskap på bloggar och länkdelar. Dock tror jag att detnhandlar om ett större problem: det ses inte som ok att använda tid för att läsa. I möten med folk både inom och utanför branschen möter jag ofta ”men hur ska man hinna läsa allt?” Att åka på en konferens är däremot sett som ett okej sätt att ta in kunskap. Det vi behöver få till är en förändring där kunskapsinhämtning i vardagen blir sett som en självklarhet.
Trots att Facebook gett Gowalla bättre startläge för integrationen med Places så lyckas Foursquare att dra åt sig användare och användning efter att Places lanserats och där Foursquare är en del
Solid översikt över Places och vad det kan innebära. Precis som påpekat: Places handlar om den sociala grafen. Inte om tävlingar, jakt på emblem eller nåt sånt. Och potentialen ligger i interaktionen mellan ex.vis företag och användare där det digitala och det fysiska mixas ihop.
De stora förtjänsterna ligger i att lyckas göra reklamen så relevant som möjligt. Både Google och Facebook har möjligheten att göra det utifrån demografisk såväl som utifrån användarens intressen och val av sajter, tjänster. Men det handlar också om att vara relevant geografiskt. Och här står nästa stora fajt: om lokala annonspengar. Om fr a Facebook lyckas att få sin Places-funktion att bli intressant för användarna kan det bli en rejäl smäll för mer lokala annonsmedia: om du verkligen får upp saker som både är nära geografiskt och relevanta för dig utifrån den du är så är det fullständigt onödigt att ens öppna direktmarknadsföringen i form av annonsblad.
Facebook Places är ännu inte implementerat i Sverige, ingen vet när det sker. Men när det sker är det här lika intressant: Facebook Places kan bli en viktig kanal för lokal marknadsföring, hyperlokal sådan. Och precis som Terry skriver så vinner den som har bäst innehåll, högst relevans för besökarna och som använder sina assets smartast.
Hur framtiden ser ut för monitorering av sociala medier. Alla delarna är delvis på plats men fungerar inte speciellt bra ännu. Problemet för oss i Sverige är att så väl sentiment, kluster och semantisk analys kräver språkliga databaser och algoritmer som idag bygger på engelska.
Det intressanta i det här är inte nödvändigtvis att den genomsnittlige vuxna amerikanen använder media halva sin vakna tid utan att på de sju timmar som medieanvändningen är får man in nästan nio timmars mediekonsumtion. Hur då? Genom att fler och fler av oss använder flera medier samtidigt: frazzing.
via @mpawlo hittar jag den här nyheten som är minst sagt bisarr. Nätneutralitet och något sorts internationellt skydd mot klåfingriga politikers agendor för att säkra tillgången till nätet blir mer och mer av nöden.
Hm. Den gode @schori har käka taggtråd till lunch :). Men det är en bra krönika. Kopplar en del med det seminarium som jag och bl a @ronnestam bevistade under Almedalen och som jag bloggade om här: http://www.jmw.se/2010/07/09/varumarket-in-i-styrelserummen/
Briljant. Fullständigt briljant.
Jag skrev om filmen här: https://digitalpr.se/2010/08/17/sswc-48-timmar-rorelse/ och nu berättar @pelles hur han och @bjornfalkevik gjorde time lapse-filmen som komprimerar SSWC till sju minuter.