- Mashable: WPEngine Offers an Easier, More Robust Way to Use WordPress
- Creating a Social Media Strategy
- NYT: Readers Are Abandoning Print, Yet Don’t Trust the Web #sdpr
- Why the Facebook-Amazon.com integration is bigger than you think
- Why B2B social media is about making love, not war
- AdAge: Study Says Most Brands Still Irrelevant on Twitter #sdpr
- CBS: Facebook Personal Info of 100M Users Published #sdpr
- Real-time Twitter streams – excuse me while I go smash my head against the wall
- Media Culpa: Why we follow brands on Facebook and Twitter #sdpr
- Trendspotting: Visualization of Real Time Moods #sdpr
- Code for America
- Microsoft Privacy & Safety: Using Consumer Identities for Business Interactions #sdpr
- Creative Professionals can now display their portfolios on LinkedIn
- KALEX: Samband mellan nätmobbning, anonymitet och tonläge på nät #sdpr
- Introduction to social media
- Erenius: Världsbilden #sdpr
- Lista.se: 10 typiska twittrare
- Ankarvall: Om vi tog bort diskussionen om sociala medier… #sdpr
- JesperAstrom.com: Amazon connects to Facebook – A new era begins! #sdpr
- Hon var äldst på Facebook
Vi har wordpress.com och vi har egenhostad WordPress. WPEngine vill fylla mellanrummet. Jag kan se logiken men undrar om det kommer innebära att vi ser en början på kannibalisering inom WP-sfären. Frågan är om WordPress håller på att bli för stort för sitt eget bästa? När kommer en förenklad version av Drupal som därmed kan fungera som insteg till att utnyttja den plattformens större flexibilitet (men högre komplexitet och kunskapsbehov)?
Själv har jag skrivit om sociala mediestrategi under några år. Raz Chorev har snyggt slimmat ihop mycket av samma tankar som jag arbetar utifrån.
Färre och färre väljer printeditionerna och menar att den viktiga informationen finns online. Samtidigt är det färre som litar på informationen online än det varit när det gäller print. På nåt sätt känns det snarare som en kris för journalistik i stort än för kanalen…
Mer analys av Facebook+Amazon=sant.
Mycket mycket bra skrivet av John Bottom. Bra läsning även för den som jobbar inom B2C.
Twitter är konsumenternas. Den nya studien visar på att varumärken inte alls har lyckats slå sig in på Twitter. Det är intressanta siffror även om de måste ses för vad de är: amerikanskt inriktade. När det gäller varumärken känns rapporten något felvinklad: den påpekar själv att varumärken misslyckas med att vara konversativa många gånger – men väljer att göra slutsatsen att Twitter inte fungerar för varumärken. Snarare är det marknadsförare som missförstått vad twitter handlar om.
Mer siffror att cruncha i rapporten. Lär återkomma.
Det här är verkligen att koka soppa på en imaginär spik. Snubben har spindlat öppen profildata dvs. sånt som du och jag valt att låta ”alla” se. Att det skulle visa på Facebooks dåliga säkerhet är märkligt: tyvärr vet jag inte om det är snubben eller media som är mest okunniga och snedvridna i det här.
Vidare: det han gjort är samma sak som Wikileaks gjort, bara att nu handlar det om dig och mig och inte om informatörer i Afghanistan… Det här sätter fingret på min problematisering över öppenhet vs. personlig integritet.
Bra fråga – vill vi ha det här? Jag är skeptisk till om det blir hanterbart.
Det här är en intressant indikator runt social branding: genom sociala medier skapas möjligheten att snabbt använda varumärken till en markör för ens personlighet – något som varumärken alltid handlat om.
Trodde jag postat den här redan men måste missat det. Visualiseringar är oerhört bra att använda – det problem vi svenskar har när det gäller de generella verktyg som finns är helt enkelt att de i det här fallet har lite svårt att förstå vilket ”mood” vi är i :)
Om man bortser från det väldigt hejiga namnet så är det ett oerhört spännande projekt som pågår.
Identity metasystem and identity mashup. Den stora utmaningen ligger i hur vi både säkert och enkelt kan utnyttja våra olika onlineidentiteter för att kunna göra affärer, identifiera oss mm.
LinkedIn fortsätter att leverera möjligheter. Det är bra.
Mycket matigt och bra inlägg om cyberbullying. Det är inte något annat än idioti men på nätet liksom.
En rejäl genomgång fr a inriktad mot utbildning.
Det handlar inte om närhet eller distans – det handlar om en sammankopplad verklighet där värderingar och intressen är gemensamma noder för människor: inte nationer, städer eller härkomst. Bite the bullet, SD.
Rolig lista av @kwasbeb
Det här är lite i linje med diskursen om det är dags att sluta att prata om sociala medier. Jag är emot det av två anledningar: Internet som fenomen är mycket större än sociala medier och kommer alltid vara det. Internet som verktyg är extremt mycket mer än sociala medier: det är logistiken, själva strukturen. Det är vägen medan sociala medier är bilen.
Det är stort även om det var på något sätt väntat efter att Facebook släppte FOG.
Hon var äldst, nu är någon annan äldst. Känns lite ointressant som exempel: vi vet att det är de äldre målgrupperna som ökar mest just nu.