- Expressen: Nu blir vi facebookvänner med helt okända personer #sdpr
- Groundswell: HIRPS: A new model for PR and influencers #sdpr
- Henrik-Alexandersson.se: En ny medievärld? #sdpr
- Nakna Sanningen: BDB – Slutet #sdpr
- American Express Business Travel: Social Media Gaining Popularity with Corporate Travel Professionals | TradingMarkets.com
- How to Get Indexed and rank in Facebook Search #sdpr
- Easy Ideas On Empowering Employees In Social Media #sdpr
- DT: Dalfolket använder facebook minst #sdpr
- Kan vi en gång för alla sluta prata om sociala medier?
- Dagens Media: Så mycket omsätter Facebook i Sverige #sdpr
- Ford chooses Facebook to reveal latest Explorer model
- Coca-Cola and Lean Mean split after Facebook gaffe
- Det är inte det perfekta som vinner – utan det mänskliga #sdpr
- iPad media apps: CD-ROM revisited
- Hej då Thesis – nu byter jag wordpress-tema | jardenberg unedited
- Voronoi-effekten till de digitala nätverkens försvar
- Silverbakk firar snart 1år
- Datorn är social
- Kunskapsivriga experiment: Välkommen till mitt klassrum
- Oj så dumt
Alltså: definitionen av att ”känna personer” är att man träffat dem. Åtminstone enligt Expressen. Själv skulle jag säga att man då inte fattat grunden för sociala medier: vänskap, att känna personer bygger inte på att man träffats…
Intressant systemtänkande. Lite likt MyNewsdesk.
HAX funderar om politikerna håller på att snöra av sig handskarna när det gäller friheten på Internet. Själv oroar jag mig för att vi kan åka på en fet backlash.
Magnus Bråth skriver om hur Bilddagboken nu tappar i trafik – vad man kan tänka sig är till fr a Facebook. Hans slutpunkt är intressant och diskuterbar: kommer Facebook gå åt samma håll? Kanske. Eller snarare: sannolikt men det kommer att ta ett bra tag.
Sociala medier handlar mycket om att lyssna för företag. Det här är intressanta siffror (via @kullin) runt hur B2B-resebolag använder det
så oerhört bra är @jesperastrom och hans down to earth-skolor.
Oh en sån bra text! Om man är rädd för att låta sina anställda fritt prata på nätet så är det nog större problem än sociala medier… antingen att man faktiskt har en riktigt usel business – eller så har man anställt fel personer…
Jo. Det är knappast något som jag blir förvånad över. Som dalabloggare var man länge rätt ensam, som sociala medie-konsult är det först nu som saker börjar att hända.
Mer verkstad och mindre snack kommer att ske efterhand att sociala medier blir en självklar del av mediemixen. Men jag tror att sociala medier måste fortsätta heta sociala medier: dels för att alla medier inte är sociala, dels för att internet är mycket mer än det vi kallat sociala medier och att det nu är en fixed expression när det gäller innehållsbärare som är kommenterbara, delbara och där vem som helst kan bli sin egen publicist.
Internet är vägen, sociala medier är bilen vi färdas i. Typ.
Att vara expert är en titel man nog får leva med: ingen kan kunna allt men om man riktat in sig på något kan man nog kallas expert. Däremot försöker jag låta bli att kalla mig det själv: det känns ändå förmätet många gånger. Samtidigt: varför inte vara stolt över det man uppnått, den tid man lagt ner för att lära sig?
Siffrorna är oerhört låga om man jämför med såväl internetmarknadsföring som generell marknadsföring – och när det handlar om ett media med potential att nå nästan 4 miljoner svenskar. Innebär det här då att vi ska räkna ut Facebook?
Knappast. Det vi sett under året är att företag och organisationer arbetat med att hitta sin plats på facebook genom pages, det har varit mycket av egenproducerad marknadsföring där trafiken drivits via andra kanaler (liksom självklart genom virala loopar).
Det som missats är möjligheten – och nödvändigheten att faktiskt kommunicera att man är närvarande på Facebook, vad man kan vinna / vilken nytta som finns för en konsument att ”Gilla” ett företag på Facebook. Och det man missar är att det finns en kanal inuti Facebook. Det är annonser som både är möjliga att skapa målgruppsanpassade liksom att de kopplas ihop med individens sociala graf på ett, rätt använt, intrikat sätt.
Problemet är att vi därför redan nu har en sämre uppmärksamhet på de annonser som finns eftersom de varit antingen dåliga rent utseendemässigt, ointressanta och inte sällan upplevts som oseriösa.
Det coolaste med det här är att följa @scottmonty på Twitter. Också
Man kan verkligen fundera vad som ligger bakom – CC vill försöka både ha kakan och äta den.
Johan Lange levererar en text som startar en massa ”det där skulle jag vilja fortsätta utveckla…”-tänk. Precis som en bra text ska göra. @johanlange är för övrigt en person alla borde följa på twitter: förutom att han har en snygg frisyr så är han oerhört intressant utifrån sitt jobb som LEAN-konsult mm…
Genomgången är slående när Henrik jämför de tidiga Ipad-appsen med CD-romutvecklingen bland stora mediehus.
vi är alla i bytestagen. Jag testar Hybrid lite här och där och ska försöka att bygga om Digitalpr framöver.
Oerhört häftig text av Jerry. Läs den och tänk. Läs den igen.
Har missat att säga grattis! Jag gillar Silverbakk.
En spännande insikt som antagligen lätt är överförbar både på traditionella mediemänniskor, VDs inom många sektorer och personer som fortfarande är skeptiska till att datorn kan vara ett socialt nav.
gillar hans användning av Prezi. Kolla själva.
En insikt så god som någon.