Kategorier
Kommenterat

DigitalPR omvärldskollar [2010/07/26]

  • Ungdomar dömer ut gammelmedia – Dagens Media
  • Se där… mer från digitalt infödda…

  • IAB Knowledge Bank: Social Media
  • Har inga undersökningar gjorts sedan oktober? Synd på en sån bra idé…

  • Creating a Social Media Analytics Action Plan – Part 1: Defining KPIs | Search Engine Journal
  • Amen på det.

  • Social Media Marketing:Less of Big and more of Small « Direct Marketing Observations
  • Läcker metafor och onekligen utmanande både mot oss ”experter” såväl mot de som anser att det inte behövs experter.

  • Benny Hinn och Livets ord – Är man så besatt av helanden?
  • Först en disclaimer: Jag är teolog, fd präst. Jag tror inte på gud idag men vägrar kalla mig ateist eftersom jag menar det i sig är en beteendemässig religiositet och ett försanthållande på samma sätt som att tro på religiösa doktriner. Jag har också under några år på 80-talet ett förflutet inom Livets Ord respektive erfarenhet av att vara avhoppare från samma organisation. //

    Jag roade mig igår att uppröra några personer på Twitter genom att ifrågasätta varför det är så ok att raljera över folks tro på Gud men sällan i andra frågor som är lika mycket subjektiva försanthållanden.
    Jag läser @emanuelkarlsten s utmärkta text runt Benny Hinn och självklart finns det oerhört många frågetecken runt Hinn precis som många andra av de väckelsekristendomens stjärnor.

    Men låt oss bortse från detta och fundera mer runt själva fenomenet av väckelsepredikanter av Hinns dignitet. Det amerikanska väckelsepredikanter i flera år gjort är att utnyttja vår önskan om idoler (teologiskt problematiskt självklart) och det som vi senaste åren pratat om: att innehållet måste personifieras vilket gjort att diverse VDar tvingats att blogga ”personligt”. Det Hinn gör är att helt enkelt vara en rockstjärna, en helandets personifiering. Fel? Ja, rent teologiskt är det helt uppåt väggarna och att Ulf Ekman går ut och förklarar vad karln säger är fel är oerhört intressant – men visar också på hur den nya medievärlden faktiskt kan fungera – vi kan faktiskt plocka in galningar men har skapat plattformar som kan balansera galenskaperna. Ett udda sätt i traditionell mening men det fungerar genom att det breddar helheten.

  • Understanding the Digital Natives
  • via @jocke hittar jag den här genomgången av GENE-TIC, en oerhört läckert utförd undersökning som bygger på mycket mer än en frågeformulär. Det intressanta är dels den utmaning som verkligen förs upp på bordet för varumärken och marknadsförare när det gäller att nå digitalt infödda: de köper inget av det som vi känner. Allt måste tänkas om och utvecklingen måste ske på ett helt annat sätt.
    Allt är ett spel: att vinna genom att få tag på vad som är bäst, billigast eller tidigast kräver kunskap som de är experter på att skaffa sig. Det skapar både att man inte litar på auktoriteter utan man skaffar sig den kunskap som gör att man kan vinna: det innebär utmaningar i arbetslivet, för nyhetsföretag och för marknadsförare.
    Självklart kan man hävda att de kommer att bli äldre och få andra sätt att hantera media och inköp men det är ett dåligt argument: oavsett vilken generation du tittar på så har det alltid skett en utveckling: om ungdomen handlar om extrema delar så förs dessa in i vuxenvärlden. Det är redan bevisat när det gäller värderingar av Den Tysta Revolutionen och Inglhart.
    Det jag funderar över är om tilliten är viktig att restaurera? Det handlar inte om ett nollsummespel utan om att skapa tillräckligt mycket med innehåll för att på så sätt skapa ett värde för digitalt infödda.

  • En dos av framtiden | 2022.nu
  • Bra utgångspunkt för diskussioner runt såväl en gemensam journaldatabas liksom hur det ska se ut för att öka effektiviteten när det gäller behandlingar av patienter. Sen ser jag inte riktigt nödvändigtvis att just öppen källkod är det viktigaste – jag tror vi idag mest måste diskutera grunderna för hur en digitaliserad patienttillvaro ska se ut.

  • EFTER MEDIEBRANSCHENS 9/11
  • Bra av Anders runt hur framtiden måste se ut.

  • Firms 'are not understanding' value of mobile-enabled websites
  • Mobila användandet ökar men självklart handlar allt om när varje företags målgrupp når en kritisk massa för mobilanvändande. Med de nya smartphones som finns blir det också ”enklare” att klara sig på den vanliga sajten än förut men problemet ligger fortfarande i nedladdningstider å ena sidan, och att förlora annonsintäkter på en dedikerad förenklad mobilanpassad sida å det andra. Men möjligheterna att på ett helt annat sätt målgruppsanpassa och kontextanpassa en mobilsida borde vara mer intressant för många företag och kommer bli något som man måste genomföra.

  • Supertrackr Tracks "Anything" on the Web, Instantly
  • Intressant hantering av snabba trackers runt olika ämnen och ord.

  • “How Can I Help You — But First Let Me Tell You About Me” | The Social Customer
  • Så sant så sant. Att vara kundfokuserad handlar om att faktiskt hålla käften och lyssna. Svårare är det inte…

  • Facebook Removes “Most Recent” News Feed Option for Some Users
  • Facebook utvecklar och använder användarna som testpersoner utan att fråga. Kanske inte helt igenom klockrent sätt att utveckla en sajt…

  • Tankar om Twitter | Cecilia & Livet
  • Två saker: ja, jag kan verkligen känna igen vad Cecilia skriver. Jag kan bli väldigt trött ibland på vissa. Men jag slipper se dem – jag kan avfölja dem: visst dyker de ibland upp i retweetflödet ändå eftersom andra tycker att något är så pass intressant att de skickar vidare det men ändå: Twitter är svårt att göra till en kanal som man bli påtvingad. Användaren är i kontroll.

  • Facebook losing key demographic of 18-35 year-olds
  • Intressanta siffror och relativt bra analys. Dock är det amerikanska siffror som hänsyftas vilket kan ses som indikator men knappast kan tas till intäkt för att Facebook nu är på nedåtgående.