DigitalPR omvärldsanalyserar [2010/05/31]

  • Facebook ’Quitters’: The kids who cried wolf? | ZDNet
  • Det inte Jennifer Leggio säger är inte värt att säga. Facebook är kvar och en del personer kommer nog faktiskt komma tillbaka som om inget hänt.

  • Facebook tappar ansiktet
  • Ptjaa… jag vet inte. Känns faktiskt som om det snart är dags att fundera över om sociala medier inte längre drivs av early adopters. Om vi några hundra slutar på Facebook lär det inte märkas. Sociala medier har ett eget momentum nu.

  • 4 Things Your Social Media Policy Needs
  • Mycket bra grejer om sociala medie-policies – inget nytt men alltid lika viktigt att påpeka.

  • Liten övning för mediehuset (relevans, relation och realtid)
  • Smart och snyggt. Som vanligt.

  • 20 Essential Social Media Resources You May Have Missed
  • Bra samling av länkar.

  • Smygstarta midsommar i Palladium
  • Fest? Dalarna? Vi startar midsommar lite tidigare. Palladium Dalarna är ett kreativt nätverk i fantastiska lokaler där bland annat Strandh DigitalPR ingår. Hör av dig om du skulle vilja gå på fest med mig :)

  • Sociala medier och bla bla bla…
  • Ximon har rätt. Och fel. Rätt i meningen att sociala medier blir meningslösa om det inte faktiskt implementeras och blir på riktigt. Men fel eftersom diskussionen – metautvecklingen – helt enkelt är nödvändig för att segmentet ska utvecklas. All kunskap är pusselbitar för att kunna se helheten. För att fortsätta den metaforen: om du lägger ett tretusen-bitars pussel så är ofta en oerhört stor del av den bilden himmel. Man kan då välja att strunta i att pussla ihop de blå bitar som himlen består av och istället bara satsa på det som ”visar något”. Problemet är att pusslet inte blir färdigt.
    Så är det också med ”metadiskussioner” – de behövs för att få hela bilden, och får perspektiv på en utveckling. Det är inget egenvärde att metadiskutera ett fenomen men det handlar om att skapa en grundklang i kommunikationen. Utan den blir det lätt så att kunderna och konsulterna faktiskt hoppar på korta trendiga grejer istället för att sätter sig ner och ser helheten: sociala medier i relation till sitt varumärke, sin kommunikationsstrategi och sig själva.
    Att tröttna på det tycker jag generellt är större problem än att det sker metadiskussioner.

  • Om blogglivet
  • Läs den här intervjun. Läs vad den intervjuade säger om anonymitet… Snacka om i bästa fall extrem naivitet i värsta fall… tja jag vet inte …

  • Bangladesh stänger Facebook
  • Facebook tas på allvar och kampen mellan viljan till censur och frihet. Det här kan kanske vara en större fråga än integritetsfrågan ju större Facebook blir.