- Microsoft Office speglar samhällets värderingar
- Konsten att optimera webbformulär med ett ynka ord
- Betwittnade ett mord
- Hon är rädd för Internet, men modig
- Sociala medier, transparens och Johari fönster
- Facebook ökar kraftigt i Sverige – trots kritik
- Sociala medier lika stort som traditionella medier på internet
- In Memory of Joy
- Gästblogg: Varför starta debatt – om man ändå inte deltar i samtalet efteråt? #PRofSweden
- Social media as big as traditional media online
- Location, location, location
- Därför är flatrate historia
- Vasamuseet 404
- Tacka det fria nätet för att vi vet vad som händer i Gaza
Japp jag är biased. Dock tycker jag Daniels inlägg är oerhört spännande: hur clip art-utval kanske speglar värdering och kultursyn.
Oerhört spännande case.
Ögonvittnesskildringen direkt.
En oerhört viktig text. Läs och lär. Jag ska göra det.
Läs den oerhört välskrivna Wikipediaartikeln om Johari fönster som @jocke länkar till. Fundera sen över vilket ditt varumärkes fönster är.
Precis. Kullin skriver det jag konstant påpekat: aversionen mot Facebook är fr a bland de som alltid ser mainstreamtjänster som trista. För att vara riktigt ärlig: att som professionell marknadsförare är det inte bara tjänstefel att dissa Facebook – det är också rätt så elitistiskt.
Jag upprepar. Stort.
Introt är mycket bra: om att den bästa researchen blir personlig.
Mycket bra av Lagerström men visar också problemet med kommentarer generellt: ”kommentar” i sin de facto betydelse är inte ett debattinlägg – alltså finns det inte i själva ordet något som kräver att den som skriver går i svaromål. Att därmed öppna upp för kommentarer innebär inte något åtagande: alltså bra för journalister som därmed inte behöver bry sig så mycket. Och passande för debattörer som vill sända in en brandfackla. Inte speciellt socialt dock – och knappast konstruktivt.
Kommentarsfälten för tidningar och stora bloggar har blivit häng för foliehattar, rättshaverister, bittra losers och mer eller mindre ljusskygga fanatiker. Varför det? Helt enkelt beroende på att journalister och bloggare väljer att inte delta – vilket helt enkelt öppnar upp för dessa personer. Något som i sin tur skrämmer bort mer sansade debattörer.
Den här utvecklingen innebär att kommenteringen inte längre är lika intressant och den direkta möjligheten att göra varje text till ett socialt objekt försvinner.
Ansvaret ligger inte hos kommentatorerna utan hos den som skrivit texten: att inte se den som avslutad utan att delta i dess utveckling i kommentarerna. Inte svara på allt, inte ge sig in i strider med troll – utan lyfta upp de kommentarer som är konstruktiva, göra dem synliga och på så sätt tappar trollen intresset.
Stort.
Kul nytt tips!
Och det skulle vara rätt väg att gå? Måste vara största #fail på länge. 1993 typ kostade varje mbit i de vanliga surfabben-det gick ju bra.
Ah… briljant…
Anna lägger en självklar informationspolitisk linje på Ship To Gaza. Bra.