- Ledarskap. En underskattad del av lärarens kompetenser.
- Måste man vara snäll?
- Annonsera på Sveriges bästa blogg om media
- OpenID Connect
- Google fotade gator – råkade samla in data
- Science Commons
- Dras Spotify ner i integritets-smeten nu? Är "lokala filer" en trojansk häst?
- Pedagoger måste misslyckas!
- Mest struntprat i sociala medier
- Twitter Search Now Parses Shortened Links for Keywords
- Crisis comms in the age of social media / we are social
- Openbook: See What People On Facebook Share To The World
- Oväntat släktmöte. Minst sagt.
- Swedbank tror på sunt förnuft
- Gråzon mellan privat och jobb
- Americans Received 1 Trillion Display Ads in Q1 2010 as Online Advertising Market Rebounds from 2009 Recession – comScore, Inc
Oerhört spännande perspektiv från Erenius om att som lärare är du en marknadsförare: marknadsförare av kunskap och måste skapa intresse.
Mycket bra text av @slumpnavigator.
@jocke testar nya dfp och upplåter annonsplats på Jardenberg.se I transparensens namn förklarar han att bland annat SD och SJ inte får vara med. Direkt hugger SD-anhängare på det hela och irrar om demokrati. Fantastiskt intressant bild som kommer fram över hur deras demokratisyn verkar vara.
via ©jocke hittar jag de nya tankarna runt OpenID som onekligen tar ett steg mot det som FOG skapat men med sin öppenhet och omsorg om personlig integritet kvar.
Hoppsansa…
Spännande initiativ. Frågan är dock om inte Creative Commons borde räcka. Om vi får för många olika överenskommelser så försvagas varje enskild och själva idén med en ideell stark överenskommelse utanför copyrightlagarna går om intet.
Infotology pekar på en intressant fråga: vad händer om BSA väljer att tvinga Spotify att koppla ihop personers musikbibliotek med olagligt nedladdad musik? Nu måste jag väl säga att det inte är helt igenom enkelt att förstå hur något sådant verkligen skulle vara möjligt att göra men rent teoretiskt så har spotify genom att koppla ihop sig så hårt med Facebook skapat ett incitament för anti-piratgänget att lista misstänkta svartdelare.
För att eka vad jag och @britstakston alltid slutar föreläsningar med ”try it live it”
Visst blir man oerhört fascinerad över den ingående analysen. Om det nu är mycket struntprat i sociala medier så är det uppenbarligen minst lika mycket skitsnack i GP. Skicka ner Udo i arkivet.
Mycket bra initiativ för mätning när det gäller Twitter.
Sociala medier blir viktigare och viktigare verktyg i krishantering – både per se och i speciella situationer.
Bra läsning.
Sociala medier och six degrees of separation. Ulrika berättar om hur hon visar sig vara släkt med Tonårsmorsa. Det är så coolt och det är ännu en pusselbit i hur sociala medier faktiskt skapar relationer och kontakter in i det analoga.
Att läsa det här gör att det nästan snurrar till lite i huvudet. Vi har kommit till en punkt där sociala medier inte längre är ett hot per default. Det som sägs i den här artikeln har jag sagt i flera år – nu har det uppenbarligen sipprat igenom.
Mycket bra av Ida Hult runt sociala medier och social computing. Den viktigaste nyckeln ligger i att se nätverket runt personer som en del av kompetensen hos personen. Att arbetsgivare inte har kontroll över vad som sägs och därmed över varumärket är ju däremot inget nytt.
Displayannonseringen ökar för första gången sedan 2008. Facebook är störst – Google först på sjätte plats.