Kategorier
Plattformar Sociala medier

En ny social metaweb

Jag skrev en postning om Facebooks nya Open Graph tidigare i veckan och har spenderat en massa tid att dels försöka förstå implikationerna på det och hur man skulle kunna utnyttja det för mina kunder. Jag är inte helt säker på att jag ens är halvvägs med någon av de båda uppgifterna. När jag sedan läser Peter Cashmores korta post om att ”ingen kan stoppa Facebook eftersom ingen förstår Facebook” så funderar jag om det som hänt inte egentligen handlar om att Facebook slutat att vara det som det en gång var – ett socialt nätverk – och nu blivit en sorts social metaweb?

För det intressanta ligger i att vi nu på riktigt skapat det som till viss del tanken om den semantiska webben handlar om: att allt blir sociala objekt. Allt du möter kan du nu koppla till din användare – dvs till din identitet och om vi utgår från att Facebook fortsätter utvecklas i den takt som vi nu ser blir det onekligen en intressant spelare utifrån ett massmedieperspektiv. Samtidigt är det fortfarande – och i samband med OGP och Open Graph API helt enkelt konstant disruptivt och fragmenterat till att styras av varje enskild individ och dess sociala krets.