DigitalPR omvärldsanalyserar [2010/04/08]

  • Are People Turning into Distrusted Media?
  • Food for thought. Mycket mycket bra skrivet.

  • Många föräldrar säger nej till foton på internet
  • En inte helt enkel fråga. Min fundering är mer – varför väljer Stöldskyddsföreningen att vara så negativa och varför pratar de inte ur skägget? Fr a så är frågan: vilka bilder handlar det om?

  • 3 Social Networks For Connecting With Entrepreneurs
  • Jag tror fortfarande att det är svårt att bygga ytterligare plattformar – varje ny plattform fragmentariserar individens möjlighet att hitta ett sammanhang. Samtidigt – om det finns ett smalare incitament när det gäller var man ska finnas så kommer det att fungera.
    På svensk mark tror jag det kan handla om fr a att LinkedIn kommer att öka framöver, det är nischat, det är professionellt inriktat och skapar möjligheter för att både rekrytera, rekryteras och samtidigt skapa möten mellan personer i ens egen professionella situation. Sedan puttrar olika Ning-nätverk under ytan, både som interna sociala intranät och som segmenterade industriella mötesplatser.

  • Build Your Brand a Social Content Ladder in 5 Steps
  • Viktig lärdom – det handlar inte om att konstant skapa nytt material och innehåll för varje social plattform utan att använda det man redan skapat, tweaka och aggregera. Distribuerad närvaro handlar om att skapa just närvaro, undvika direkta ekon men samtidigt skapa redundans för att varje mottagare ska kunna hitta ditt innehåll på den plattform som hon eller han faktiskt befinner sig på. Det är relativt få som kommer att följa och konversera med samma företag på precis alla plattformar, herregud, det är bara såna som vi inom markom som finns på alla plattformar…

  • The Problem With Conversational Marketing
  • Jason Falls skapar en förutsättning som han inte inser själv: han utgår från premissen att marknadsföring är något ingen vill ha. Ett ganska vanligt misstag från oss inom marknadskommunikationsbranschen. För det är inte riktigt sant: marknadsföring i sig är inte det onda – det är dålig och intrusiv sådan som är det. För att jämföra med min analogi om att internet är en kniv: marknadsföring är önskvärd om den upplevs som ärlig i sitt uppsåt, öppen för att skapa relevans för rätt person och använda rätt timing.
    Det är där konversationsmarknadföringen kommer in. Konversationsmarknadsföring handlar om just transparens med vem man är, öppenhet i vad som faktiskt är ens mål och vilja att konversera utifrån att man själv – som person – faktiskt tror på det man gör. Allt detta verkar i Falls värld inte finnas närvarande.

  • UTweet!
  • Ibland blir jag så där trist och less. Det här – what’s the point?

  • Sharea
  • Spännande initiativ – lite reboot-tanken. Själv vet jag inte riktigt om jag kommer att hinna ner till Gbg mer än i jobbsammanhang men väl värt att kolla upp för er andra.

  • What is content, then?
  • Alla är innehåll. Intressant postning av @buzzmachine

  • AOL to Bail Out of Bebo Social Site – WSJ.com
  • Jag sa det redan i december. 2010 kommer att handla om konsolidering och precis som Björn noterar på JMW.se – Facebook håller på att bli internet (http://www.jmw.se/2010/03/18/haller-facebook-pa-att-bli-internet/). Sakta äter sig Facebook in i våra liv på samma sätt som Google en gång gjorde.