Kategorier
Analys Plattformar Sociala medier

Facebook och Google fyller olika behov

När vi för någon månad sedan fick se att Google tappat förstaplatsen globalt till Facebook i andel besök, och då utvecklingen av Facebook generellt är gigantisk skapar det självklart en mängd funderingar. Att Google också väljer att indexera Facebooks innehåll i ett antal steg indikerar också på en förändrad spelplan. Sist men inte minst: att Buzz och fr a Social Search implementeras visar att sökjätten förstår att man måste förändra sig. Kommer det att innebära att Google plötsligt förlorar sin ställning som vår främsta sökmotor? Kommer det innebära att vi som användare plötsligt börjar att använda oss av Facebook och Twitter som sökmotorer i stor skala? Jag tror inte det. Av två skäl:

  1. Det första skälet är enkelt. Facebooks sökfunktionalitet handlar inte primärt om att hitta innehåll utan om att hitta användare: sidor och personer. Det är synnerligen svårt att få något meningsfullt ut av en sökning på exempelvis ”alla” om man inte som jag är intresserad av vad användare säger om en viss produkt, varumärke eller ett fenomen. Ska jag hitta en sajt, eller information om något är det fortfarande Google som gäller – och det är så de flesta gör. För Twitter gäller samma sak: att hitta en speciell sajt för att få tag på information om något är inte (ännu ska tilläggas) något som man går till Twitter Search för att göra. Google är än så länge de facto-standard och påverkar också hur vi tänker när vi ska leta efter något. När Facebook dels fylls med innehåll som görs sökbart på ett sätt som skapar för användaren relevanta sökträffar – då kommer det finnas ett incitament till att byta. Men inte ens då kommer det att vara självklart…
  2. Det andra skälet är viktigt och glöms lätt bort. Människan är ett vanedjur och väljer verktyg utifrån både om de kan fylla våra behov men också utifrån det som vi är vana vid: både när det gäller erfarenhet men också social vana. Vi är vana att googla – och att, som jag tidigare skrev, leta utifrån den logik som Google använder i sitt beskrivande av sökresultatet. Vi är så vana att det blir svårare och svårare att få rejäl stuns på söksidesreklam. Googlesökningens vana skapar också en tilltro till att det är ett sätt som faktiskt fyller de behov vi har för att hitta rätt: eftersom vi upplever att vi hittar det vi söker så fortsätter vi att använda detta sätt – oavsett om andra säger åt oss att det finns andra, bättre sätt. Vår vana handlar också om hur vi som människor väljer att strukturera våra behov och användningen av verktyg. Facebook håller snabbt på att bli en vana när det gäller att hålla kontakt med sina vänner: Facebook håller på att bli en telefon för en stor del av svenska befolkningen. Men lika lite som vi i första hand väljer en telefon för att söka information så kommer vi att välja Facebook för att söka efter detsamma. Google är däremot snarare uppslagsverket, gula sidorna och kartoteket i ett: men det är inte självklart vårt sociala nätverk. Google fyller ett behov, Facebook ett annat.

Självklart är det livsfarligt att försöka att säga att inget kommer att förändras. Det kommer det att göra. Men det är lika dumt att säga att det kommer att ske snabbt eftersom man då glömmer bort hur människor faktiskt fungerar i grunden. Vi bygger vårt användande utifrån att först testa något, det som skapar relevans och fyller ett visst behov håller vi oss till mycket länge även om det finns andra verktyg som fungerar lite bättre. Vanan bygger på att kunskapen vi har om ett visst verktyg övervinner känslan av att verktyget kanske bara är good enough. När sedan ett nytt verktyg kommer behöver det vara mycket bättre på att fylla just det behov som vi har fått uppfyllt av det gamla verktyget – och att vi testar och hittar en markant högre relevans för våra behov än i det gamla. Då byter vi verktyg. Jag menar att det därmed är viktigt att förstå att Google fortfarande är mycket viktigt, eftersom oerhört många kommer att använda det som sin primära startpunkt i att söka information, söka efter ditt varumärke och söka efter sådant som berör ett företags erbjudande. Facebook i sin tur handlar om att skapa närvaro och flytta in i den värld där många redan finns och har sitt sociala liv. Det finns ingen självklar motsättning mellan Google och Facebook idag: snarare är de komplementära delar som fyller olika behov för en användare. Synergin ligger i att använda Google för att bli hittad på Facebook som företag på samma sätt som att se till att hemsida, blogg och andra delar av det digitala fotspåret är synliga.

Uppdatering: Läs också Ronnestams postning om transparens och varumärken via Google.