Kategorier
Sociala medier

Grattis Strandh.DigitalPR 1 år

För ett år sedan blev jag Strandh.DigitalPR. Samtidigt blev jag en del av JMW som fast konsult.

Det har varit ett sjukt intensivt år. Helt ärligt har jag aldrig någonsin tidigare jobbat så mycket som det gångna året. Sociala medier har fullkomligt exploderat.

Samtidigt är det knappast så att man kan säga att det är mainstream. Det är fortfarande svårgreppbart för många. Det är fortfarande mycket som är kvar att lära, testa och implementera både på strategisk nivå och på operationell nivå för företag och också för oss som jobbar med att lära ut, ge verktyg och stöd för företag, organisationer och enskilda i att använda sociala medier.

Fortfarande är vi mitt i en stor revolution, mitt i ett skifte där det är lika mycket ett skifte som utmanar vårt sätt att tänka runt kommunikation, marknadsföring och om medier som det är ett rent praktiskt nytt sätt att hantera marknadsföring.

Ett år. För ett år sedan började jag uppe i Skellefteå och föreläste för Norran. Tillsammans med Brit Stakston.

Många saker har blivit som tänkt, andra inte riktigt som jag tänkt. Jag har föreläst mindre än jag trodde jag skulle göra, jag har varit involverad i större projekt med högre strategisk potens än jag faktiskt trodde. Det har varit större utmaningar men också mycket enklare att få med sig människor på tåget.

Jag har åkt oerhört mycket tåg. Jag har träffat väldigt många fantastiska människor. Jag har lärt mig mer under det här året än jag gjort tidigare.

Det som gläder mig är att det nu händer en massa saker även utanför Stockholm. I Dalarna börjar sociala medier att bli verklighet. Det hoppas jag få vara en del av.

Jag går in i år nummer två med en enda plan: att fortsätta att utvecklas, att fortsätta vara nyfiken och testa saker. Tillsammans med Brit, Björn, Jocke och de andra på JMW och som Strandh.DigitalPR.

Jag kommer att fortsätta utveckla min planningkompetens både övergripande och specifikt inriktat mot digitala plattformar och sociala medier. Jag kommer att föreläsa så mycket jag kan. Och jag kommer att fortsätta att hitta spännande, roliga och lärorika uppdrag – och med lagom balans ge av min kunskap och tid pro bono.

Det finns oerhört många som varit viktiga under det här året:

  • JMWarna: Först och främst: Brit Stakston – att dela kunskap är styrka. Självklart Björn Mellstrand – förtroende och utmaningar. Joakim Karlsson – strategi och kreativitet gör att koncepten kan springa. Anna-Lena Wallén och resten av JMWarna: Thomas, Samuel, Viktor, Fredrika, Tove, Ulrika, Lisa, Kristoffer, Ann-Sofie, Magnus, Ina, Hubbe.
  • Jocke Jardenberg för upptummar, Annika Lidne för tips i starten, Eva Bengtsson för praktiska tips för företagande. Sara Hedman för att fått min ekonomi att överleva och mig att slippa dö av hjärtslag.
  • Fredrik Olsson mest i allmänhet. Åsk på samma sätt. Nikke Lindqvist för att vara tvilling.
  • Självklart alla uppdragsgivare, kunder och människor som jag mött och lärt mig av.

Framförallt så är det ändå min familj som ska ha credd och tack.