DigitalPR omvärldsanalyserar [2010/04/03]

  • Nu landar Ipad i butikerna
  • Det här visar väl att Apple faktiskt gör samma sak som med Ipod och Iphone: förändrar spelreglerna.

  • Bloggtidning lanseras i Egypten
  • Det börjar hända saker överallt.

  • A Social Media Framework
  • Enkelt och smart.

  • 10 Signs You're a Social Media Addict
  • flinar Sista är bra jävla rolig faktiskt :)

  • Social media changing how the military operates
  • Om världens kanske mest hemliga organisation och med största hemligheter inom sig kan använda sociala medier: dags för diverse företag som använder säkerhet som argument att lägga ner och komma med i matchen…

  • Business practices with social media's Big Four
  • Schysst analogi med jakt. Facebook, Linkedin, Twitter och Youtube på enkelt och rakt sätt.

  • How Social Media Fools People
  • Balanserat men onekligen – trots sitt historiska intresse – en smula missat hur nya kanaler, nya möjligheter utvecklas: just genom att diskuteras på en sorts metanivå. För att lära, för att förstå och kunna implementera.
    Men jag är inte förvånad – jag ser ganska många av de tidiga sociala medie-personligheterna nu gå in i en sorts backlash. För självklart – det var inte så enkelt som vi kanske trodde, det är ett mycket mer komplext sätt att marknadsföra än i det gamla – fler parametrar. Själv ser jag det som en utmaning men det kräver också att vi själva tänker på nya sätt, och vågar att utmana våra kunder att tänka nytt även när det gäller budgetar, tid och målsättningar.

  • Roundup: The First Reviews of Apple’s iPad
  • Grattis Jobs. Ännu en gång förändras techlandskapet på grund av en stollig idé från Cupertino.

  • Brännvinsadvokatyr skadar Guldägget.
  • Lorden säger det som kan sägas. Aldrig har väl Guldäggets juryarbete känts underligare.

  • How to unleash empowered workers without creating chaos: The HERO Compact
  • Bra läsning. Kul sätt att tänka tvärtom.

  • 1 847 svar på hur Nordiska journalister, kommunikatörer och Pr-konsulter använder Sociala Medier
  • Äntligen ännu mer siffror på hur sociala medier påverkar och slår igenom. Intressant att det är såna skillnader. Och dperimerande att det inte är fler som insett vartåt det barkar. Udda är att det är så få norska journalister som använder sociala medier då det privata användandet i Norge är högre än det svenska.