DigitalPR omvärldsanalyserar [2010/03/29]

  • Facebook är inget problem. Dåligt ledarskap är det.
  • Jag har uppdaterat min postning med en länk till Brian Solis som diskuterar ungefär samma faktum som jag gör: att arbetsgivare och forskare använder fel utgångspunkt när de diskuterar produktivitet.

  • Down on the Farmville
  • Jag har börjat att spela Farmville. Och drabbas ibland av Farmville-stress. För det har en oerhört stickiness i sig. Min början var för att sonen spelade och att jag nu försöker förstå vad det faktiskt handlar om för att sedan kunna implementera det tänkandet i andra jobb för mina kunder. Try it live it liksom. Och jag har väldigt svårt att förstå kritiken: återigen så handlar det om positiv distraktion.

  • The bosses who snoop on Facebook
  • Den här historien bevisar att vad jag och Brit säger om digitalt ovana/digitalt vana kontra analoga och digitala värderingar stämmer alltför väl: det behöver inte vara så enkelt att det är ”unga” vs ”gamla” som reagerar med analoga värderingar respektive att arbetsgivare måste inse att det hela handlar om en utveckling som inte går att vända.

  • The Death Of Social Media
  • Jag tycker att Shel och andra gör det väl enkelt för sig när man totalt dissar anställda bloggare. Ja, jag tycker det ska vara en person som skriver med sin röst – det som kan användas är personer som jobbar med att grundskriva. Det är inte det som är problemet – problemet är när den personliga rösten försvinner men hur den skapas är egentligen ganska ointressant. Det roliga är att man här hamnar i precis samma fåra som de arbetsgivare som tjoar om att det är tiden som är detsamma som produktivitet: enligt den här minst sagt fariseiska åsikten så kan inget vara trovärdigt och autentiskt om inte personen defacto skrivit det själv. (via @jocke)

  • Brand Karma – social media takes on brands
  • En recensionssida. Om varumärken. Nothing more to see.

  • Nestlés dundertabbe på Facebook
  • Jag är lite kluven till det här. Nestlés tabbe ligger att de använt sig av dåliga sociala medienavigatörer. Men rent generellt så har de rätt i att man inte får remixa deras logo. Men i grunden hade det varit bättre att de tagit diskussionen och struntat i copyrightfrågan.

  • Bakslag för Tories i sociala medier
  • Ganska väntad händelse – märkligt dåligt av Tories konsulter att inte räkna ut vad som komma skulle. Sen är det bara att inse: att använda hashtags och mena att man har kontroll över det är sannerligen naivt.

  • "Internet är inget medium"
  • Riktigt bra skrivet: Internet är inget media. Det är ett verktyg. Onlinereklam tillför ingen nytta för användaren – alltså negligeras den.

  • Reputation Is Dead: It’s Time To Overlook Our Indiscretions
  • Exakt: ”We’re going to be forced to adjust as a society. I firmly believe that we will simply become much more accepting of indiscretions over time. Employers just won’t care that ridiculous drunk college pictures pop up about you when they do a HR background search on you.”

  • YouTube – Lady Gaga – Telephone (CHATROULETTE VERSION)
  • Nån gång ska jag skriva en sociologisk analys av Chatroulette. Men tills dess – det här är roligaste genom att se hur folk reagerar. Fantastisk film Tipstack till @jocke