DigitalPR kommenterar: 2010/03/08

  • If tweets were real
  • Cool idé

  • The Oscar Red Carpet: Minefield for Celebrities
  • Det nya medielandskapet har inte bara förändrat förutsättningarna för själva medierna utan också för kändisarna. Time har en lång artikel som både tar sin utgångspunkt i inflationen av röda mattor och explosionen av medier.

  • Archiving Britain's web: The legal nightmare explored
  • Andra länder jobbar för att samla in webbens historia men precis som i Sverige så är det mängder av problem såväl som ekonomiska spörsmål som ska utredas.

  • Toyota Turns To Twitter To Repair Its Image
  • Toyota utnyttjar Twitters öppna API och möjligheten att samla ihop feeds för att förändra den något sargade bilden av företaget.

  • Monitor: The bigger picture | The Economist
  • Det här visar kanske att det inte är tekniken som är ond eller god utan vad man väljer att använda den till? Bra artikel om hur media väljer att utnyttja P2P-teknik för att sända online-video.

  • Twitter Staffer Stops Blogging After Backlash
  • Att behöva stänga sin blogg eftersom man börjat bli för känd, eller sin tjänst som man jobbar med blivit det är trist. Samtidigt visar det hur sociala medier nu har höga grader av synergier och att bredden är höggradig hos nya mediernas hubbar som Techcrunch mfl.

  • This column will change your life: With friends like these… | Oliver Burkeman
  • När vänner blir marknadsförare. Bra artikel om problemen och möjligheterna.

  • Jurors: Stop Twittering
  • Jurymedlemmar förbjuds att twittra om de rättsfall de är inblandade i. På nåt sätt känns det som självklart men samtidigt visar det hur sociala medier blivit en sån självklar del för hur vi lever.

  • Undervisning i virtuella världar – goda exempel
  • Second Life fungerar för PBL. Oerhört spännande tanke som också visar hur vi ännu inte sett sociala mediers fulla potential. Fr a är virtuella världar en gigantisk möjlighet både för lärande, support, möten.

  • BETT 2010 – en tillbakablick
  • Framtidens skola. Intressant att få en rapport från BETT. Många tankar på hur man skulle kunna utnyttja exvis augmented reality i skolarbete.

  • Facebookberoende?
  • Spännande perspektiv på hur Facebook är ett personligt nyhetsfilter.

  • Gina Tricots modellbyte inte avgörande för kundernas köpbeteende
  • Spännande jobb runt Gina Tricot. Jeanette Fors går till källan.

  • Äntligen är vår Patent Director här!
  • Håller Åkestam på att bli 2000-talets Leon Nordin och kommer Dan att skriva ”Uppfinnaren 2.0”? Onekligen intressant och samtidigt kan man fundera över hur brett en byrå kan byggas. Visserligen har jag genom åren jobbat med diverse ansökningar och mycket av mitt planningarbete tenderar att lika mycket handla om affärsutveckling som om marknadsföring. Men historien har lärt oss att också fokusera: Arbmans legacy är inte helt igenom positivt.

  • Yet another good reason to blog
  • Bra om att utnyttja bloggen som företagare.

  • Nu sparar vi alla mejl
  • Det intressanta med detta är: säkerheten. Om vi väljer att inte slänga något och därmed radera det mer och mer för varje gång servern eller den egna hårddisken skriver över desto mer företagskritisk information finns tillgänglig för den som kan cracka systemen.

  • Andreessen’s Advice To Old Media: “Burn The Boats”
  • Andreessen säger det som behöver sägas. Printen är död. Den bara går på livsuppehållande.