Kategorier
Kommenterat

Kort från Digitalpr.se-2010/03/02

  • Reklamkuppen stoppas av SVT
  • Seriöst – börjar inte SVT sila mygg och svälja kameler? Tror de att alla sportsändningar inte handlar om produktplacering. Public service är så oerhört ruttet.

  • Official Google Blog: Google welcomes Picnik
  • hos @jocke på GBuzz hittar jag nyheten att Google köpt Picnik som just nu är integrerat med Yahoo!s Flickr. Enligt Techcrunchs kontakter med Google så är det inget problem men Yahoo! verkar mindre benägna att se det som enkelt. Alltså en jävla röra eftersom Yahoo! har ingått nära samarbete med MS och Bing.
    Själv blir jag samtidigt lite oroad eftersom rätt många uppköp som Google gjort inneburit att tjänsten dränerats och i slutänden försvunnit.

  • Twitterportal – ett bra förslag från Blondinbella
  • Jag fattar inte varför folk blev så upprörda över @lowengrip och hennes förslag? Twitter kommer att utvecklas precis som bloggarna gjorde. Att ordet ”portal” sedan klingar lite DNE-aktigt och en del av oss gamla rävar får lite allergi är väl en helt annan sak. Men att det skulle vara fel att ranka? Det gör vi hela tiden och om man gör saker smart, vilket är möjligt med Twitters API, behöver det inte bara handla om flest följare, flest tweets eller nån sorts kvantitativ ratio. Om Twitter ska bli relevant för fler än idag behövs en hel bukett med tjänster för att människor ska kunna hitta det man söker, kunna nyttja tjänsten för sin personliga del och att den ska kunna fylla ett antal behov. Så live and let live tycker jag.

  • Data Shows: “Twitter”-Centric Stories are Not Heavily Shared on Facebook | Dan Zarrella
  • Problemet med den här undersökningen är avsaknaden av att analysera användarbasen på respektive plattform. Både när det gäller kvantitet och därmed också målgruppens sammansättning respektive användarnas hemvist inom segment som early adoption. Vidare är det väldigt skilda sätt att göra en delning på Facebook mot att göra en re-tweet. Så jag vet inte – tycker nog Dan Zarellas undersökning ska tas med en rejäl nypa salt.

  • Suongirs blogg: "Når kommersielle krefter inntar sosiale medier"
  • Mycket bra argumentation runt balansen vi inom markom måste hålla när det gäller att gå in på sociala nätverk: både för plattformens skull, med respekt för målgruppen men också för att faktiskt tillse att vår kund inte förstör sin möjlighet till att skapa relation och närvaro bland de som är deras kund. Det är därför jag är skeptisk till rena kampanjer inom sociala medier, skeptisk till att det många gånger byggs kampanjer utifrån att slippa att dedikera riktig tid till dialog från kundens sida. Det är därför jag har svårt för Studio Totals märkliga idé om att sanning inte är intressant.

  • Understanding the participatory News consumer
  • Vi använder fler plattformar för vår nyhetsinhämtning idag. Kopplat till att varje event som sker, oavsett om det är en katastrof, en melodifestival eller en presskonferens så finns det flera kanaler som rapporterar och förmerar bilden av vad som händer.
    Och vi vill ha nyheter on-demand. Inte när nyhetsmedierna vill utan när vi har möjlighet.
    Allt det här indikerar flera saker:
    1. Nyhetskonsumenten vill inte ha allt på samma ställe, från samma håll. Vi litar inte längre på ett enda företag eller en enda kanal.
    2. On-demand och realtidsbehovet är den slutliga dödsdomen för papperstidningen och för tablå-etermedia. RIP.

  • Sloped Curve : Lars E O Svensson vill strunta i boendepriser och kreditexpansion
  • via @jocke hittar jag det här. Innehållet där hän: det händer nu. Konversationen sker oavsett vem du är. Extremt spännande!