Kort från Digitalpr.se-2010/03/01

  • MrJet – Boka resan direkt via Twitter
  • Kommer det fungera? Vet inte men friskt vågat hälften vunnet. Och PR får Mr Jet i alla fall.

  • Våren med APG: att skapa för människor
  • Spännande tema i vår!

  • Mannen blev rasande när han inte fick ut vinst- pengarna på direkten
  • Smart av Ryanair att dra PR på den här udda händelsen.

  • Grattis Photoshop 20 år!
  • Oh jag minns det som igår. Eller nåja. Men det ger en perspektiv att det är tjugo år sen. Att jag sedan jobbade med Pagemaker redan 89 är en annan sak också. Herregud: Aldus Pagemaker på SE/30. Det var tidningsmakande det…

  • Where virtual worlds once ruled, FarmVille dominates
  • Jag tror inte att det handlar om att man ”inte behöver” 3D. Jag tror helt enkelt att incitamenten var för svaga i Second Life.

  • Google Buzz Boosts Sharing On Google Reader By 35 Percent
  • Intressanta siffror onekligen. Både att Facebook och Twitter är så ofantligt stora när det handlar om social sharing och därmed viktiga filter för användarna, men också att Buzz faktiskt gav Google Reader en skjuts uppåt.

  • Twitter To Add “Nifty” Site Features That May Make You Forget Third-Party Clients
  • Something is cooking. Vad kan det bli? Det är onekligen nödvändigt efter att endast en tredjedel av Twitteranvändarna använder webbsajten -och om Twitter ska kunna börja att tjäna pengar utan att strypa öppenheten i API behöver de få människor att finnas i deras sfär.

  • JURISTENS FUNDERINGAR: Arbetsgivare inför åsiktscensur
  • Ett mycket solitt inlägg om att stänga av Facebook och andra nätverk som offentlig arbetsgivare. Vad skulle hända om ett verk stängde av telefonerna för all annan användning än strikt verksangelägen?

  • Vilka grundvärden vill SJ förmedla i Twitter?
  • Generellt håller jag självklart med Brit om persona-medvetenheten och att man borde varit mycket mer stringent. Men jag tycker nog att man också måste ge @sj_ab lite pluspoäng – eftersom jag själv är en av dem som kommunicerat mest genom mitt ständiga tågåkande så kan jag lugnt säga att det är trevligare: även om jag är irriterad, att mötas av en gladare ton än en mer corporate-aktig sådan.

  • ”Var ska plannern jobba?”
  • Ska vi ens prata om planning som ett enskilt steg av processen? Mer och mer upplever jag att man som planner behövs i alla steg för att kunna ge gott stöd oavsett var i den kreativa och strategiska processen man befinner isg.

  • Twitter timelines stopped updating hours ago. Why no word from the mothership?
  • Twitter börjar tappa sin gnista. Säger inget om när saker inte fungerar. Illavarslande utveckling.

  • Connecting with… Sam Gosling: Facebook Psychologist
  • Ja, varför inte?

  • Twitter and Facebook access for US troops
  • ”Defence department officials say the benefits of using social media now outweigh the risks to security.” Nåt för diverse företag i Sverige att lyssna på.

  • Konsumenterna blir entreprenörer
  • Intressantast är också det han säger om sociala medier och påverkan på hur vi hanterar oss själva. Varumärke 2.0 handlar om att vara mer och mer personlig, både för mig själv som möter varumärket: stämmer det överens med det jag vill vara och samtidigt att varumärket i sig själv bär en personlighet och i sin utsträckning kan identifieras via en person. Vem ska jag tro på blir viktigare och viktigare desto fler valmöjligheter och fler personer vi möter – oavsett om det är ett varumärke, en vän eller en offentlig myndighet – och vi väljer att tro på den som vågar vara personlig, vågar berätta så mycket som möjligt och som står för den man är.

  • SEBs ekonomer ska bli mer sociala
  • Social computing möter sociala medier och förs samman. Intressant om SEBs fortsatta arbete runt att integrera och utveckla såväl det interna som kundmöten via digitala kanaler.