- 7 steg för att titulera dig ”sociala medier expert”
- Facebook vill bli nätets enda ansikte
- Facebook Idiots can go to Hell
- Att följa nyheter tillsammans
- Blogging Innovation: Radical Innovation is a Proposal, Not a Product – Innovation blog articles, videos, and insights
- How Social Media Is Changing Olympic Coverage – The Conversation – Harvard Business Review
- Facebook når snart en halv miljard
- Sony Ericsson phone ad ruled misleading over Facebook claims
- Ofcom to investigate government climate change TV campaign
- "Jag vill ha en svensk version av Obama Girl"
- Google Social Search har mer koll än du tror
- Länkbyte med Erik Svensson?
- If technology is a medium for changing behaviour, perhaps we should be looking for behavioural exper
- Red Bull & the Secret Half Pipe
- OS och den riktigt spännande fighten
Ironi eller länkbete. Det intressanta med postningen, som jag personligen tycker är lite märklig (note: jag gillar Simon för övrigt men här föll han in i en lite gnällig kör av mellanmjölkigt ”du skola icke förhäva dig”-personer, är diskussionen på Buzz (!).
I ljuset av att Facebook väljer att försöka styra innovationskraften hos tredjepartsutvecklare så känns den här jätteartikeln lite som kejsarens nya kläder. Men rent generellt så har jag länge sagt att Facebook kommer bli vårt framtida online-id och den viktigaste platsen för oerhört många personer. Att Facebook skulle försvinna inom en snar framtid tvivlar jag ändå på: om tjänsten inom kort har en halv miljard användare så blir det knappast så att folk flyttar sig i första taget. Ett teknologisprång kommer att behövas – men med de muskler som Facebook idag börjar att få så kommer det antagligen ske inom deras ekosfär och integreras i själva Facebook.
Facebook – som började öppna upp sig har nu valt att stänga ute flera av de möjliga och intressanta vägar som finns för att skapa interaktion som marknadsförare. @jesperastrom är arg som ett bi, jag är mycket irriterad och tyvärr tror jag att Facebook i det här fallet biter sig i svansen.
Själv hjälpte jag en vän vars fru och barn befann sig i Chile att hitta all information man kan tänka sig genom Twitterfall och realtidssökningar på Facebookstatusar mm. @andersmi visar att det är en helt ny bollplan för såväl journalister som för oss som vill hålla oss informerade. Chilejordbävningen visar på samma saker som jag såg i samband med Mumbai-händelserna: genom att alla har en plattform så öppnar sig världen på ett helt annat sätt än tidigare.
Tänkvärt runt tanken på användarcentrerad innovation kontra radikal innovation. Om man hela tiden frågar användarna så kommer inget nytt att skapas – för de mest fantastiska innovationerna handlar inte om att fylla ett direkt behov i första hand utan att skapa förutsättningar för att utnyttja kraften i innovationen för att fylla ett antal behov som ingen tänkte kunde fyllas på det sättet. Det handlar kanske lika mycket om att tänka lateralt: att innovation X startar i att vara till för Y men visar sig egentligen bäst fylla behov Z. Kanske ska man se att innovationer ska bygga på kreativitet och att skapa det som aldrig förut skapats – men att sedan utnyttja användarnas kreativitet för att visa vad det kan användas till?
OS är snart slut och det här OS-et har varit mycket om sociala medier. Förutom SVTs satsning som slagit väl ut, tidningar i Sverige som valt att arbeta med såväl hashtags som bloggar, och att utnyttja sociala mediekanaler på olika sätt för fler vinklar så kan man kolla in hur TNMH i Vancoucer, med den inte helt okända Krug i spetsen, arbetat med gräsrotsjournalistik inom sociala medier.
Och hur ska de lyckas om de fortsätter att göra det svårt att jobba med marknadsföring?
Det intressanta är inte nödvändigtvis att SE blivit handslapped utan att Facebook är en så stark driver för att köpa en ny telefon.
Klimatfrågan är en het potatis.
”enstaka bloggar”. Ignorance is bliss. Med såna här företrädare för större byråer så kommer det ta tid innan något händer. Herregud.
Bra genomgång av Google Social Search. Jag splittrad? Säger du :)
Har äntligen haft tid att läsa igenom den långa diskussionen runt ”Erik Svensson” och länkbyten. Själv har jag väl fått ett otal av dessa mail.
Think people. Think not technology. Try it. Live it. Känns som planning för mig.
Ett briljant exempel på hur ny reklam byggs.
Lite tokigt att jämföra Svts Facebooksida med Aftonbladets hashtag #vinteros kanske… Vettigare hade varit att jämföra Svts Facebook och #svtos på Twitter.
Men för övrigt tycker jag det inte är så konstigt. 3,2 miljoner svenska konton på Facebook kontra (högt räknat) 100000 svenskar på Twitter. Det intressanta kan snarare vara att jämföra kvalitet på inlägg respektive konversationen som faktiskt sker i hashtaggen.