Kategorier
Kommenterat

Kort från Digitalpr.se-2010/02/22

  • Gaga, Oooh La La: Why the Lady Is the Ultimate Social Climber
  • Lady Gaga tar kontrollen över sin närvaro och som artikeln påpekar – det fungerar eftersom hon ser till att vara närvarande. Intressant är också jämförelsen med Madonna och samtidigt hur mycket fortare det gått för Lady Gaga kontra Madonna – på grund av de digitala möjligheterna, sociala medier och en helt annan mediavärld (via @redsoda)

  • Business Blogging: Is There a Right or Wrong Way?
  • Gör det personligt, gör det ämnesinriktat, se till att det händer och gör det med blogglogiken för ögonen. Ptjaa… det är inget nytt men alltid behövligt att upprepa.

  • Word-of-mouth marketing takes off online
  • Det är snart dags att fimpa marknadsföringslingon som WOM och viral. Sociala medier skapar förutsättningar för dessa samtidigt som konversationen och människors vana att dela med sig av råd och dåd också sipprar över in i den analoga världen.

  • Are customers really empowered by social media?
  • Har vi fel när vi säger att sociala medier faktiskt ger konsumenter större makt? Jag tror att Taylor Ellwood faktiskt har både rätt men mest fel. Ja, det är lätt att se att den användare som har flest followers, vänner eller en blogg som är välkänd får mer uppmärksamhet av företag än den som är jämförelsevis osynlig. Men samtidigt så räknar man då bort både den långa svansen i tid respektive sökmotorerna. Det är där makten för konsumenterna finns.

  • 10 Things to Avoid In Social Media
  • Så oerhört bra saker. Jag skulle vilja lägga till en elfte: ”Sluta att bry dig om termerna” dvs. Sociala medier är inte intressant som term – det är vad vi gör med det hela som skapar värdet för företag.

  • Varumärket behöver en sfär – inte en webbplats
  • När jag och @britstakston föreläser brukar vår bild av distribuerad närvaro vara en av de som man fastnar på – där det diskuteras och där man ser att för personer som inte riktigt förstått storheten i sociala medier plötsligt inser det. En del blir skrämda (trots att vi inte använder Brian Solis solfjäder som till och med skrämmer mig med sin komplexitet) andra börjar fundera över hur ens eget företag eller ens egen organisation ska kunna använda sig av de olika tjänsterna. Björn har gjort en annan tolkning men det bygger på ungefär samma tänkande – vilket inte är så konstigt eftersom det är djupt logiskt: det handlar inte om att skapa en enda plats utan att se till att öka sin närvaro överallt. Problemet är att vi då tror att varumärket inte längre går att kontrollera, eller att dess värde blir utspätt – men det finns inget som är så lite värt som ett varumärke som ingen känner till.

  • 4 Steps for Managing Social Media Attention
  • Fyra mycket bra råd. Det handlar om tid, fokus och att faktiskt se vad som händer och skapa dialog istället för konfrontation. De som pratar om ett varumärke är inte dina fiender utan potentiella delägare i varumärkets utveckling.

  • Twitter traffic up 9% after Google real-time search launch
  • Tack vare realtidssökning på Google har Twitters trafik gått upp enligt Digital Beat. Onekligen ett smart drag av Twitter eftersom träffarna går till deras webbplats och därmed boostar användningen av den, något som varit ett problem för Twitter när det visar sig att knappt 20 % av användarna använder webben för sitt twittrande.

  • 21 Situations That Happens On/Because of Twitter
  • Roande lista ändå.