- "Ställ högre krav på PR-branschens tekniska kompetens" – Dagens Media
- The Death Of The Blog Post – Smashing Magazine
- Seeing the Trees in the Social Media Forest – Servant of Chaos
- Guerrilla Marketing trends & tips for 2010 | Guerrilla Freelancing
- Gowalla vs. FourSquare: Who Will Win?
- Twitter And Facebook Turn Everyone Into An Affiliate Marketer
- Ultimate resources for learning HTML5 | blogfreakz.com
- YouTube – Kommentar till Sveriges Annonsörförening
- ”Det finns inte tillräckligt bra internetkonsulter”
- En annan sida: Vad säger statusraden om dig egentligen?
- JMW Kommunikation » Att mäta sociala medier en del av strategin
- Metro – Farmville flyr Facebook – stäms av arga spelare
- Social Media Pressroom Theme WordPress, Social Media Newsroom Template
Allvarligt känns det lite underligt. För egen del känner jag mig inte speciellt träffad: jag har både teknisk och kommunikativ kompetens :). Men när Pallin skriver ”låta kunden Twittra…” så börjar jag fundera vad han egentligen tänker om sociala medier. Det är ju just kunden som ska vara den som konverserar? Och det är knappast den tekniska kompetensen som saknas utan insikten om att koppla ihop alla sladdar i marknadsmixen, att pedagogiska skapa engagemang och kunskap om sociala medier hos kunden liksom att kunna hjälpa kunden både med det strategiska planeringsarbetet, det taktiska policyarbetet och coacha i det operativa arbetet. Teknik går alltid att köpa från de som kan det – men pr-branschens viktigaste utmaning ligger i att vara pedagoger, engagerare och coacher.
Content har varit kung. Men onekligen försöker kreatörerna återta lite av sin falnande stjärna. och varför inte – skapa snygga saker är alltid värdefullt.
Branding är ett maraton. Mycket bra sagt.
Vet inte men det mesta känns mer som konversationmarketing, social media och viralt tänkande. Så mycket gerilla vet jag inte om det var.
Det står en fight mellan två olika geo-tagg-appar just nu: Gowalla vs FourSquare. Fördel Gowalla: du gör själv dina spots. FourSquare bygger på befintligt taggade platser. Själv kör jag Gowalla och det är kul. Och onekligen blir det nyttigt om man kommer till en ny plats och kan leta utifrån de teman som finns när det gäller restauranger mm. Helt enkelt är det UGC-möjligheten till att skapa ett första steg mot en augmented reality.
Låååååååååååååååång text om hur sociala nätverk nu blir affiliatenätverk. Det intressanta i längden är också diskussionen om en virtual currency utifrån Facebook. Jag menar att det är den stora möjligheten när det gäller att utveckla mikrobetalningar.
Om HTML5. Spännande läsning.
Ronnestam har diskuterat Annonsörsföreningens uttalande om att det inte finns några bra rådgivare inom internet för deras medlemmar. Något jag tidigare tyckt till om.
Nähänä.
Oerhört roande om statusuppdateringar och typer :). Petra Jankov P är briljant!
Jag skriver om mätning och sociala medier på JMW.se idag.
Metro får det att låta värre än det är: Farmville väljer en annan distributionsform för sitt spel men kommer fortfarande bygga på att man spelar inuti Facebook. Anledningen är att Zynga inte vill ändra sina sätt att hantera annonsering och den minst sagt lätt etiskt ifrågasatta test-mot-pengarstrategin som fått mycket uppmärksamhet de senaste veckorna.
Ptjaa, varför inte? Men jag tror att det behövs lite mer än att använda ett default-tema för att lyfta.