Kortbloggat:Digitalpr.se-2009/11/20

  • Brit Stakstons egen journalisttwitterlista – Dagens Media
  • JMWs sociala mediespecialist och som hon kallats ”Queen of conference-twittering” har gjort en egen lista eftersom hon tyckte att den som Noju.se och Dagens Media gjort var dålig. Själv har jag gjort en lista över journalister i Twitters listfunktion. Diskussionen idag har just handlat mycket om hur man borde mäta vad som faktiskt är en bra twittrare. I den ursprungliga listan handlade det mycket om att använda ett gammalt mått: räckvidd dvs potentiella läsare. Är det ett vettigt mått när det gälelr sociala medier? Jag är skeptisk. Snarare bör man titta på interaktion respektive vad man får ut av sitt twitteranvändande. De flesta av de som nu står på Brits lista är personer som aktivt använder Twitter för att göra ett bättre jobb: utvecklar journalistiken som Anna Serner pratade om idag på en lunch på JMW – du kan kolla in våra referat på #jmwkom.

  • Jardenberg om Facebook-kaparna – Nyhetskanalen – Sveriges nyhetskanal på nätet – direktsända nyheter, nyhetsklipp och hela sändningar från TV4Nyheterna – tv4play.se
  • Bra av Jocke men det trista med nyheten är att man drar det hela på alla plattformar. Det handlar om grupper, det är inte något som berör de personliga delarna man har. Skrev om det redan i maj.

  • Jobbannons – Bloggare inom media/reklam extra
  • Nån har inte förstått. 3 postningar per dag men endast 4 timmar per vecka? Det blir inte många minuter per bloggpost. Helt ärligt: dumheter. Och varför kan inte kunden blogga själv?

  • Tjitter, chatter och twitter – Dagens Media
  • Ja… vad ska man säga? ”Informationen på Twitter är irrelevant”… Snacka om att inte förstå vad det hela handlar om: att man själv ser till att hitta den mix att följa som gör saker relevanta. Det är en plattform som man själv fyller och filtrerar: inte någon som gör det åt en och på så sätt styr ens världsbild. Jag blir rädd när jag läser sånt som Petronella Panérus säger.