- Detta förbannade blogghat!
- Därför slutar KB spara svenska webbsidor
- Borde företag blocka Facebook?
- Don’t make me a target
- The death of the URL
- Yahoo! Pulls Plug on GeoCities, Erases Internet History
- YouTube Effect: Making Money from Viral Videos
- Här avslöjas allt från inbrottsjuvar till nakenbadare
Så bra av Drottningen. Att trad media fortfarande orkar.
Det här är sorgligt.
Mycket bra argument.
”Foursquare is to Brightkite what Twitter was to Jaiku”.
Mycket lång och mycket skrämmande listning av bevis för inte bara en möjlig avrättning av URL-en som grund för att röra sig på nätet utan också en bild av en möjlig framtid där vi ser hur tjänsterna bygger in ett urval av nätet. Walled in-surf, precis som på nittiotalet med AOL och andra ISPer som tvingade en att starta på sin portal där deras urval styrde. Konformering av nätet, innehållet styrs och allt blir mer likt ett kabel-internet
Gammalt men det är onekligen både sorgligt och lite ruskigt att en del av vår historia enkelt kan raderas. I ljuset ab diskussioner om k-märkning av domäner och att se till att gammal content finns tillgängligt så kan man fråga sig vad företagen faktiskt har för ansvar.
Det ger egentligen inga tips hur man faktiskt kan göra. Men det visar att det går. Dock: 3 miljoner träffar ger inte många korvören. Så precis som det visar sig: handlar om att handla snabbt och tänka lateralt.
Kul att plocka in alla märkliga bilder som fastnar i Google Streetview.