Kortbloggat:Digitalpr.se-2009/10/26

  • Reklammarknaden faller mer än väntat
  • Och nu börjar det synas: dåliga byråer avvecklas. Omstrukturering pågår.

  • "Vi stal helt öppet en del av samtalet"
  • Jo. Men frågan är hur företaget sedan tar hand om samtalet – det är något som även de nya reklamarna verkar glömma bort.

  • "Vi tror inte på banners"
  • Framtiden blir spännande. Visserligen var det ungefär samma ljud i skällan när Myspace startade sitt Sverigekontor för snart två år sen men nu är det en annan mognad både hos användare och annonsörer.

  • Inside the App Economy – BusinessWeek
  • Genom App Store så har spelplanen för programvaror förändrats: det är inte längre antingen eller utan mycket mer av både och: du testar fria versioner och köper fullversioner. Allt i en konstant mikroekonomisk utveckling som inte går att stoppa.

  • Facebook Offers Real-Time, Highlight Reel News Feed for the Homepage
  • Facebook med sina 308 miljoner användare, 25% av alla sidvisningar i USA, miljarder API-calls etc. har vågat att ändra sin struktur. News feed handlar om filtrerade nyheter: dina vänners favoriseringar och mest lästa nyheter dyker upp i det flödet medan Live Feed är realtid och ofiltrerat vad som händer just där och då.

  • Web 2.0 Summit: A Conversation With Facebook COO Sheryl Sandberg
  • Sheryl Sandberg påpekar att Facebook handlar om att dela. Det intressanta är också hennes påpekande att om traditionella sökmotorer var intressanta i en informationsekonomi så är Facebook, Twitter och liknande plattformar intressanta i en social ekonomi.

  • The Canadian Press: Coca-Cola to send 3 bloggers around the world in marketing campaign; 206 countries in a year
  • Coca Cola gör en sorts mashup av sommarens ”Worlds Best Job” och Fiestamovement. Tre bloggare ska under ett år besöka 206 länder och blogga, filma och twittra om vad som gör människor glada – allt utifrån ”Open Happiness”-kampanjen som företaget kör. Bra? Ja, eftersom det handlar om ”över-tid”. Kommer det ge buzz? Beror hur väl det integreras med övrig marknadsföring.

  • Facebook public updates go live on Bing ‘within two months’ – Telegraph
  • Du kommer inte att hamna på Google med dina Facebookstatus om du inte tillåter det själv. Facebook fortsätter att vara walled garden om du själv vill.

  • Demand Media: Worth More Than the New York Times? | Peter Kafka | MediaMemo | AllThingsD
  • Det här är till och med en lite deprimerande artikel för mig som är digitala medierfantast. Går det för fort? Är vi på väg mot en automatiserad snuttifiering?

  • 85,000 reasons why Apple’s iPhone isn’t going to be disrupted
  • Att skaffa en iPhone är idag att gå lite mainstream. ”Alla” har en. Och en sak som jag tänkt på tidigare och som Scoble (via Jocke) påpekar är att varje iPhone blir unik utifrån att användaren kan välja sitt innehåll själv. Det är både att ge makten till användaren och att gå ur själva racet vad gäller design och hårdvarukonfigurationer. Det kommer alla andra också att göra: Windows Phone och Android.

  • If Miracle Whip Is Rebellious to You, You May Be a Douche Bag
  • Bob Garfield hissar reklam. Och dissar – alltid men sin bitska penna.

  • Day 5: Twitter, Global Impact and the Future Of Blogging – SOTB 2009 – Page 2 Blogging – Technorati
  • Mmm… Bloggandet lever och frodas – intressanta siffror när det gäller hur man ser på var bloggandet kan ha den starkaste impacten. Sociala medier är ett politiskt verktyg – undrar när man får se politiker som förstår att använda hela dess potential?

  • Is Social Media Right for Your Business?
  • Några bra case som framförallt visar på en viktig sak: sociala medier är inte bara en enda strategi utan är en mängd plattformar och distributionstaktiska format som man måste välja att använda utifrån sitt eget engagemang och sin egen kontext.

  • IBM Social Computing Guidelines
  • Bra grund. Formulär 1A. Viktigt dock att inte bara kopiera dem utan fundera ”vad är det som är speciellt för oss – vad vill vi med sociala medier och hur kan vi stärka våra anställda att använda det?”.

  • Growth of Social Media in Real Time : Hard Data | TECHTIFIED
  • JiGsaW skriver om hur sociala medier faktiskt handlar om en ren kärnvapenexplosion. Och tipsar om en kul widget som man kan använda för att visa hur fort det går.