Kortbloggat på digitalpr.se-22 September 2009

  • Ignoring the widsdom of crowds
  • En måsteläsning för alla som funderar över crowdsourning.

  • Nätproblemet löst! Vi behöver bara mycket mer pengar.
  • Strömberg sätter huvudet på spiken.

  • Tjejer missbrukar Farmville och Facebook
  • Allt här i världen kan utvecklas till ett beroende. Problemet är att när det kommer till nätet så blir det teknologin och applikationerna som får bära hundhuvudet – inte människors omvärld och beteenden.

  • Lawsuit: Copyright Filtering Technology Infringes
  • Filtreringstjänster stäms för upphovsrättsbrott. Vi är sannerligen mitt i en stor förändring där upphovsrätten blir en hämsko för teknologisk utveckling. Jag tror på upphovsrätt som fungerar dynamiskt utifrån en teknologisk utvecklingsprocess men som den ser ut idag är det bara ett statiskt mer och mer obsolet lagrum som alla går runt.

  • Practice is Essential to Top Performance in PR
  • Inte så mycket att lägga till mer än: grow your passion and be courageous

  • Twitter is babble, Jaiku is mundane – so what?
  • Jag har skrivit om samma sak tidigare: mikrobloggandet är ett coctailparty, ett digitalt fikabord, korridoren på jobbet, snacket över staketet hemma på gården. Att researchers försöker att förklara det som meningslöst genom att det skulle vara babbel eller ”mundane” visar snarare på en ignorans mot konversation, socialt liv och normalt mänskligt beteende. Effektivitetskravet bygger på en krock mellan gamla analoga värderingar och nya digitala värderingar, och är minst sagt märkligt ignorant.

  • Three Swedish blogs on AdAge Power 150
  • Grattis Wäppling, Kullin och Ronnestam!

  • Zlatan smutskastad från riksdagen
  • Det är inte bra att försöka tvätta. För övrigt känns nyheten som rätt liten. Att rasa över det här innebär att man räknar med alla anställda på riksdagen är rationella och smarta…

  • The Smart List: 12 Shocking Ideas That Could Change the World
  • Lite annorlunda approach

  • Advertising: A Different Camel Is Back in the Glossies
  • Camel släpper snus i USA.

  • The Business iPod Mix
  • Ett argument för fullservicebyråer. Jag är inte säker på att generalister alltid är det bästa å andra sidan är svårigheten samarbetet mellan byråer inom olika segment.

  • Forumtrådar och artikelkommentarer – sociala webbens hittebarn
  • Mycket bra genomgång av svårigheterna med omvärldsbevakning. Men jag skulle snarare säga att problemet inte är tekniskt utan hur tjänsterna värderar öppenhet. Familjeliv är exempelvis oerhört kontrollerande av sitt innehåll, och vägrar exempelvis företag att besvara kritik. Det är inte tekniskt omöjligt att skapa rss-flöden även för forum men frågan är snarare om tjänsterna är intresserade av öppenhet.

  • Google Wave: You need to pay attention to this.
  • Om ni vill förstå mer av XMPP och varför Google Wave buzzas hårt

  • Scribd sued over copyright… by Jammie Thomas lawyers – Ars Technica
  • Ett viktigt case som jag hittar via Jocke. Om distributören blir ansvarig för innehåll är vi inne i en mycket knepig situation