En del av oss märkte inatt (svensk tid) att vi plötsligt var avstängda från Twitter “due to strange activity”. Självklart blev jag fundersam och valde att meddela det via mina bloggar och på Facebook. Min första reaktion var dock irritation, eftersom jag några gånger varit med om att personer valt att på ren jävulskap valt att anmäla blogger-bloggar som spam. Men efter lite inläsning på hur det går till på Twitter kunde jag ändå lugna ner mig på den vägen. Snabbt skapade jag en ticket om det på Twitter Support och fick snabbt en ticket att “mitt ärende var fixat” – vilket det inte var eftersom jag fortfarande var avstängd. Zendesks “delbius” verkar helt enkelt haft häcken full…
Eftersom jag kunde läsa mitt eget flöde så såg jag tidigt att Kim Sherrell också fått sitt konto avstängt så lugnade jag ner mig. Inte bara vi utan rätt många. 5MinGenius har följt det hela. Nu på morgonen kunde jag läsa att det hela är en “Google” dvs. någon har lyckats pilla på fel knapp. Och precis som när det gällde Google så är åter problemet att de nätverk som vi är a) beroende av b) vi är sociala på är minst sagt asociala och många gånger rätt dåliga på att säga “hallå, det är något fel men vi kollar det. Sitt still i båten, det är inte ditt fel.”
Tweetmycustomer (tipstack Anette Novak) påpekar detta och det faktum att det snarare är så att det sociala nätverket man har hjälper till när själva tjänsterna är tysta. Staynalive är besk om att det varit ett rätt dåligt krishanterande i frågan.
Det visar både svårigheten med Free-tänkandet (diskussionen mellan Malcolm Gladwell, Chris Anderson och Seth Godin mfl om CAs Free-teori får jag skriva om någon annan gång): att om man ger en gratis tjänst så är det alltid svårare att skapa en support som inte är automatiserad och därmed mycket icke-mänsklig när det gäller att kommunicera. Samtidigt – som Stowe Boyd sa på Reboot: det är vi användare som bygger tjänsterna – utan oss är en tjänst ingenting än död kod så vi borde därmed kunna sätta mer press på tjänsterna att faktiskt vara mer kommunicerande. Problemet är ju att vi blir oerhört beroende av en tjänst – mer och mer då fler och fler använder dem både professionellt och privat för att hålla kontakten med sina affärskontakter och vänner. När det gäller Twitter så handlar det om nästan-real-tidskommunikation; som jag förklarade för min fru: för mig är det ungefär som att bli avstängd från en telefon.
För att svara på de frågor som kommit in där det är förvirring då man sett fr a aggregerade länkar så kan jag bara berätta vad som hänt. Tweetlater var avstängt, de ingående followers bouncade medan Tweetfeed fungerade och verkar som om Friendfeedaggregationen har fungerat. Att jag var suspenderad märkte jag genom att jag inte kom åt Twitter via de API-drivna applikationerna (Tweetdeck via desktop på datorerna och Twitterlator, Tweetdeck och Tweetie på Ipod Touch). En del av dem fungerade inte, andra förklarade att Twitter inte kände igen mina inloggningsuppgifter. I webbgränssnittet fanns det en stor fet skylt om att mitt konto var avstängt, jag kunde inte komma åt varken Settings eller Followers/Following – och när jag försökte att skriva tweets så fungerade det inte.
Tyvärr kommer det ske fler gånger. Mitt tips till alla är att
- se till att lägga en ticket på Twittersupporten. Se till att berätta vad som hänt, vad du gjort sista gången du var inloggad mm. Förklara gärna vilka tredjepartstjänster du använt både när det gäller API-appar respektive aggregationstjänster.
- sök både i search.twitter.com och på Google. Det går fort om det visar sig att det handlar om ett tekniskt fel – och då slipper du undra om det är något du gjort.
- berätta om vad som hänt på dina andra sociala nätverk: Facebook, andra mikrobloggtjänster, bloggen. Att se till att skapa den sociala redundansen genom att vara aktiv på flera nätverk motbevisar allt prat om “bloggdöden” eller “Facebookfatique”. Genom att göra det så skapar du möjlighet att få veta mer av andra respektive slippa att folk tror att du blockat ut dem.
Ps. Viktigare är att LordFredruk aka Kontaktmannen blivit pappa. Stort grattis till honom och M. Och vi kunde följa honom och styrman_styvkuk i #förlossningsderby på Twitter. Ds.