- Sociala nätverk skapar nya kommunikationsvägar · Mindpark
- Sju dödssynder för sociala medier
- S på offensiven i det sociala racet
- Ängsliga reklamfilmer från partierna
- Word-of-Mouth Newsletter – Powered by Pronto » Blog Archive » Twinterns – ett rekryteringsmisstag?
- Ungas mediekommunikation borde oroa gammelmedia | Bloggen Bent
- – Full seier for opphavsretten | Journalisten.no
- Den skyldiga har gett sig till känna.
- Det kan alltid bli konstigare
- Lars Gustafsson's Blog
- Mer reklam. Reklam reklam.
- Digital mat
- Willys logiska kullerbyttor.
- Ving släpper in bloggarna på Ving.se
- Cision lanserar tjänster för sociala medier | Cision – PR- & IR-synlighet
- "Beslut fattas ofta känslomässigt" – Computer Sweden
- Så blev fula gubben på nätet vår mest fruktade folkdjävul
- Första dejten med Google
- -YouTube – The Internet in 1969
- City of Vancouver embraces open data, standards and source
Daniel gör en intressant spaning på de nya kommunikationsvägar som finns inom sociala medier och blandar in såväl E som vänder och vrider på det gamla B2B och B2C. Jag är dock inte så säker på att det ens är nödvändigt. Sociala medier är en helt ny väg att gå – och strukturerna luckras upp så pass mycket att det snarare är dags att skippa tänkandet på B och C. Alla är publicister, alla är med och bygger varumärket. Problemet ligger snarare i att företag (och reklam- och PR-bransch) måste förstå detta nya mindset och handla utifrån det: förändra sättet som vi kommunicerar och göra det mycket mer flytande och integrerat såväl horisontellt som lodrätt: eller förresten – det är inte ens säkert att de strukturerna fungerar som bilder längre.
Det här är ett intressant exempel på hur rewriten blir rewritead i oändlighet – eller hur länkandet faktiskt fungerar. Hanna plockar upp saker från Åkestam.holst och Pleasecopyme som i sin tur hittat det någon annanstans. Det kan ses som en rundgång av information men lika gärna också som ett viralt sätt att förmera nyttan i informationsflödet – en filtrering som knappast visar på ett ohanterligt informationsflöde utan lika gärna på ett användbart sätt att bygga en kunskapsbas.
Bara för att sätta saker i sitt perspektiv: jag har 1500 followers på Twitter… Sossarna borde nog softa ner lite ;)
Hanna bashar partiernas reklamfilmer inför EU-valet. Håller med. Det är märkligt att man inte tar en högre altitud i reklamen inför ett val som är så pass okänt och som inte intresserar så många människor: finns ju världens chans att öka kännedomen genom att skapa så pass skarpa filmer att de får fötter och blir omtalade i de grupper som kanske är minst intresserade (och som läser få tidningar).
Pronto går själva i fällan när man tror att inte sociala medier är en process med många inblandade.
Revolutionen är här. Evolutionen pågår. Dags för gamla medier att inse det och förändra istället för att förfasas.
Meltwater News måste fortsätta att betala för att scrappa nyheter från andra tjänster. En del har uppenbarligen inte riktigt läst hela artikeln då de skriker att ”Norge förbjuder länkar” – de missade att man klart skiljer på privat och kommersiellt användande. Dock är det allvarligt eftersom man kan fundera över när något slutar att vara kommersiellt: förklaringen att Meltwater tar (bra) betalt för filtreringen av nyheterna blir rätt ihålig då Google gör detsamma men då av annonsörerna. Och väljer Norge att gå på en hårdare linje och se annonsfinansierade nyhetssökmotorer som kommersiella och därmed ålagda att betala så kommer det bli problematiskt.
Vi har äntligen fått svaret.
Isobel funderar över hur tävlingar om jobb som kräver bloggande ibland blir väldigt märkliga. När det gäller Linköpingsfallet: Renstad.nu
Via Isobel hittar jag Lars Gustafssons blogg. Den är rätt surrealistisk och onekligen fungerar den mest som filosofens anteckningsblock. Fascinerande.
…ja det är faktiskt riktigt smart
Upplevelse är allt. Johanna Celion har hittat Baggers, en Nürnberg-restaurang (när försvann det tyska ü ur stadens namn?) som satsar på en sci-fi-upplevelse runt middagen.
Ulrika börjar bli lik Bob Garfield på Ad Age (också väldigt branschspecifik kunskap :)).
Jag tycker också att Vings initiativ är bra. Men var är alla länkarna? Det enda som jag hittills hittat i en snabb genomgång är en normal Twingly-länkning i vänsterspalten ”bloggat om Ving” och där det fr a verkar vara interna kopplingar.
Cision tar upp kampen med Newsdesk om sociala nyhetsrum. De bygger det hela på ungefär samma grund som tidigare Scania och Electrolux gjort (och det är Sermo Consulting som Cision jobbat med). Sociala medier är idag verkligen genomslaget på mediamarknaden.
Tankar som helt klart är överförbara på marknadsföring och konversion i sälj.
Internet är en kniv men har, precis som alla andra tekniska innovationer, alltid blivit sett som det onda. Bra arbete av Elza Dunkels.
Ja. Jag minns det jag också. Skeptiskt mot Google. Nu är det 70% av alla sökningar. Men det är inget som säger att det alltid kommer att vara så.
Framtiden är redan här eller?
Öppen data – Vancouver väljer att släppa den data som de har öppet och genom att se till att alla får tillgång till den genom standardiserade format så innebär det stora möjligheter för de personer som vill skapa nya tillämpningar för stadens bästa – icke-kommersiella såväl som kommersiella.